uusikirkko vaakuna

puh.   0400 943 633
merja.leppalahti(at)utu.fi

Ks. kaikki yhteystiedot

Lähetä palautetta tai tee osoitteenmuutos alla olevasta linkistä.

> Palaute

Verkkokaupastamme

Verkkokaupastamme voit tilata adresseja, lehtiä, kirjoja, kortteja...

Maisemakorttivaihtoehtoja on tällä hetkellä kaksi: vanha postikorttikuva 1900-luvun alusta sekä uudempi maisema, jossa mm. Halila, Rakkaudenhauta Metsäkylässä, Kaukjärvi ja merenrantanäkymää Jukkolasta.

Kortit maksavat 1 e/kpl.

Maisemakuva vanha Uusikirkko korttiMaisemakuva uusi Uusikirkko kortti
Kesän Uusikirkko Kanneljärvi -lehti on tulossa myyntiin touko-kesäkuun vaihteessa. Lehden teemana on vuosi 1918 Uudellakirkolla. Lisäksi lehdestä löytyy paljon myös muuta mielenkiintoista.
Tuotteita on myynnissä myös tilaisuuksissa, matkoilla jne.

Vielä ehdit ilmoittautua kesämatkalle

Turun Uusikirkko-kerho järjestää matkan Uudellekirkolle. Lisäksi tutustutaan Konevitsan luostariin.

Ajankohta: 2. - 5.7.2018

Ilmoittautumiset 4.5. mennessä Samuli Tuhkaselle 040 588 9556 tai uusikirkkokerho@gmail.com

Lue lisää tästä

Uudenkirkon paikannimistä

Karjalankannaksen paikannimet venäläistettiin vuosina 1948 – 1949, niin myös Uudellakirkolla. Aulikki Tuhkanen kertoi uusikirkkolaisten tapaamisessa Salossa, minkälaisia nimiä Uudenkirkon kylät ja paikat saivat Neuvostoliiton myötä.

Osa sai nimiensä punaupseerisankarien mukaan, osa oli poliittisesti värittyneitä, osa kuvasti luontoa. Viittauksia entisiin nimiin ei mielellään sallittu. Ainoastaan Mesterjärvi ja Jäppilä ovat säilyneet rautatieasemien/pysäkkien nimissä.

Uusikirkko on nykyään Поляны (Poljany)  Peltomaat.

Aulikki Tuhkanen Salossa 2018
Aulikki Tuhkanen kertoi Uudenkirkon nykyisistä paikannimistä huhtikuussa Salossa.

Nettisivut uudistuvat

Karjalan Liitto on uudistamassa koko nettisivustoaan.

Karjalan Liiton uudet sivut on jo julkaistu, mutta jäsenseurojen mm. www.uusikirkko.fi osalta sivut muuttuvat hieman myöhemmin.

Toistaiseksi sivumme toimivat entisen näköisinä. Valitettavasti osa linkeistä on ns. rikki. Tärkeimmät linkit korjataan. Loppujen osalta tilanne korjaantuu vasta uusien sivujen käyttöönoton myötä.

Matkat Uudellekirkolle

Turun Uusikirkko-kerho järjestää matkoja myös tänä vuonna Uudellekirkolle ja Kannakselle.

Tutustu matkaesitteisiin oheisista linkeistä:

Uusikirkko Kanneljärvi -lehden aineistot

Muistathan, että voit tarjota kirjoituksia, muisteluksia, kuvia ym. lehteemme ympäri vuoden.

Tämän vuoden lehteen aineistot tarvitaan 12.3.2018 mennessä.

Tulevassa lehdessä käsittelemme erityisesti vuoden 1918 tapahtumia Uudellakirkolla, joista meille on kerääntynyt mukavasti tietoa. Jos sinulla on sukusi tarinoita liittyen kansalaissodan aikaan, niin kerrothan tarinasi myös meille muille.

Lukijoitamme kiinnostavat laajasti kaikki Uuteenkirkkoon liittyvä, joten ole rohkeasti yhteydessä minkä tahansa aihepiirin osalta, ja jaa tietosi laajemmalle lukijakunnalle.

Aineistot ja lisätiedot:

outi.grusander@seutuposti.fi tai puh. 040 938 2101

Uusikirkkolaiset tapasivat Salossa

Uusikirkkolaiset tapasivat lokakuun lopussa Salossa, missä yhteydessä pidettiin myös Uusikirkko-seuran syyskokous.

Uusikirkko-seuran hallitusvalintoja v. 2018

Uusikirkko-seuran hallitukseen valittiin varsinaisisiksi jäseniksi jatkamaan Reijo Blomberg, Merja Leppälahti, Pertti Mamia sekä varajäsenenä Soile Mäkipää. Uutena hallitukseen valittiin Salosta kotoisin oleva 23-vuotias Inga Vainio, jonka sukujuuret isoäidin puolelta ovat Jäppilässä.

Lisäksi hallituksessa jatkavat Jorma Mynttinen, Yrjö Saustila, Pirjo Linkka, Markku Määttänen, Leila Vaittinen sekä yhdistyksen puheenjohtajana Outi Grusander.

Hallitus valmistelee 75. pitäjäjuhlaa

Syyskokousväki oli yksimielinen siitä, että ensi vuonna on syytä järjestää kunnon kekkerit Uudenkirkon pitäjäjuhlien merkissä, sillä vuonna 2018 vietetään ko. juhlaa 75. kerran.

Todettiin, että nyt on viimeisiä hetkiä saada mukaan vielä iäkkäämpiäkin uusikirkkolaisia näin merkittävässä laajuudessa.

Uusikirkko-seura, joka ensi vuonna vastaa juhlien järjestelystä tukenaan  talkoojoukko, pyrkii panostamaan normaalia enemmän niin ohjelmaan kuin tarjoiluun.

Juhlan ajankohdaksi on alustavasti ajateltu su 12.8. ja paikkana Halikko. Asia vahvistunee loppuvuoden aikana.

Pertti Suominen kertoi Kannaksella kaatuneista

Uusikirkko-seuran syyskokouksen yhteydessä kuultiin Sotavainajien muiston vaalimisyhdistyksen pj. Pertti Suomisen esitelmä sotiemme vainajista sekä kentälle jääneiden sotavainajien etsinnöistä.
Pertti Suominen sotavainajien muiston vaalimisyhditys
Pertti Suominen Sotavainajien muistonvaalimisyhdistyksestä esitelmöi Kannaksen sotavainajista Uusikirkko-seuran syyskokouksessa.

Uusikirkkolaiset juhlivat Paattisilla

Iloista Uudenkirkon pitäjäjuhlaa vietettiin Paattisilla perinteiseen malliin. Moni osallistui jo juhlamessuun aamupäivällä, jossa saarnasi Jukka Järvensivu, jonka vaimon sukujuuret juontavat Uudellekirkolle. Puheen sankarihaudoilla piti Turun Uusikirkkokerhon varapj. Samuli Tuhkanen, joka aloitti Paavo Pärnästä lainaten:. Te Karjalan kannaksen maaorjien pojat ja tyttäret..Tuhkanen kuvasi puheessaan uusikirkkolaisten monin osin kivistäkin tietä nykyisille asuinsijoille. Osa esi-isistämme vuosisatojen takaa on joutunut lunastamaan jo raivaamansa maat uudelleen, myöhemmin menettämään ne kahteen kertaan sotien seurauksena ja jälleen aloittamaan alusta täällä uusilla seuduilla. Silti uusikirkkolaiset ovat aina kovalla työllä nousset ja kyenneet rakentamaan uutta. Yhteinen päämäärä on myös yhdistänyt kansaa.Liput ja airueetLiput ja airueet Karjalaan jääneiden ja sankarivainajien muistomerkillä Paattisilla (kuva: Pirjo Linkka)
Iltapäiväjuhlaa jatkettiin Paattisten aluetalolla, jossa Turun Uusikirkko-kerhon pj. Merja Leppälahti toivotti tervetulleeksi ja tutustutti juhlaväen  Paattisiin. Iloisen Turun kaupungin tervehdyksen esitti, nykyään kaikille tuttu Turun kaupungin joulurauhan julistaja, protokollapäällikkö Mika Akkanen. Juhlapuheesta vastasi teol.tohtori Hannu Kilpeläinen, joka pohdiskeli Meri-Karjalan sisältöä. Uusikirkkohan rajoittui etelässä Suomenlahteen, ja rantaviivaa oli pitkälti yli 30 km. Kilpeläinen toi esille, että" lintukotomme",  Itämeri, entinen "Rauhanmeri"  on uhattuna. Maailman valtiaat kalistelevat sapeleita ja Itämerelläkin kuohuu.
Juhlayleisö+Kilpeläinen+Akkane+KirjonenJuhlayleisöä Paattisten aluetalolla. Eturivissä vas.: teol.toht. Hannu Kilpeläinen, Turun kansainvälisten asioiden päällikkö ja protokollapäällikkö Mika Akkanen sekä Turun kerhon Timo Kirjonen.

Lisäksi juhlassa esiintyivät valloittavat Retro-tytöt, Uudenkirkon Hyttilässä ja Kaukjärvellä sukujuuret omaava Eemeli Hietanen sekä Sirkka Vepsä.

Retrotytöt

Eemil HietanenEemeli Hietanen

Säätiö lopettamassa toimintaansa

Päätössanoissa Uusikirkko-seuran pj. Outi Grusander kertoi Uusikirkko-Säätiön lopettamisaikeista. Uusikirkkolainen perinne ei katoa mihinkään, sillä säätiön väki tulee kuitenkin jatkossakin osallistumaan aktiivisesti uusikirkkolaisten yhdistysten toimintaan. Ensi vuonna on vuorossa myös juhlavuosi, sillä pitäjäjuhlaa vietetään silloin 75. kertaa, vuorossa säätiön "kotipaikka" Halikko.

Juhlassa palkittuja

Yhdistykset palkitsivat myös perinteisesti uusikirkkolaisia toimijoita:

Martti Sirkiä Liisi Nurmi Riitta Orava
Juhlassa palkittuja: Martti Sirkiä, Liisi Nurmi sekä Riitta Orava. Kuvasta puuttuu Pentti Piironen.

Karjalan liiton pronssinen ansiomerkki myönnettiin Turun Uusikirkko-kerhon Martti SirkiälleUusikirkko-seuran kultainen ansiomerkki myönnettiin aktiivisesta toiminnasta uusikirkkolaisuuden hyväksi Pentti Piiroselle. Lisäksi Turun Uusikirkko-kerho kutsui kaksi jäsentään kunniajäseniksi: Liisi Nurmen, Turun kerhon perustajajäsenen sekä kerhon pitkäaikaisen aiemman puheenjohtajan ja matkojen vetäjän Riitta Oravan.

Uudenkirkon Birgitan kappeli esillä Salossa

Turun yliopiston historiantutkija, arkeologi Juha Ruohonen on perehtynyt vanhoihin kirkon paikkoihin ja kalmistoihin, joista hän on kirjoittanut myös oppaan. Salossa hän vieraili Uusikirkko-seuran tilaisuudessa, jossa hän kertoi tutkimuksistaan liittyen Uudenkirkon Kaukjärvellä sijainneeseen Birgitan kirkkoon ja hautausmaahan.

Ruohosen tutkimus on osa laajempaa v. 2011 alkanutta Karjalankannaksen rautakauden lopun ja historiallisen ajan kalmistoja sekä kadonneita kirkonpaikkoja tarkastelevaa tutkimushanketta. Hanke on edelleen käynnissä, mutta ei tällä hetkellä aktiivinen. Itse hän kävi Kaukjärvellä tutustumassa paikkaan syksyllä 2012 yhdessä venäläisen Kunskamera-museon arkeologin kanssa, jolloin he löysivät oletettavasti vanhan kirkon paikan. Alueella tehtiin koekuoppakaivauksia.

Juha Ruohonen 8 4 2017 Uusikirkko-seura

Birgitan myytti kiinnostaa

On arvioitu, että Kaukjärven kirkko oli rakennettu keskiajan lopulla. 1700-luvun lopulla kirkko oli jo niin huonossa kunnossa, että sitä ei kannattanut kunnostaa ja v. 1781 hautaukset kiellettiin. Juha Ruohonen arvioi, että kirkon ikä pystyttäisiin ajoittamaan tarkemmin, jos alueella tehtäisiin jatkotutkimuksia ja viikon tai kaksi kaivauksia. Valitettavasti sahan rakentaminen alueelle 1930-luvulla on osittain tuhonnut maakerroksia. Juha Ruohonen toivoo, että venäläinen osapuoli kiinnostuisi jälleen uudelleen alueesta ja hanke voitaisiin viedä loppuun.

Syksyllä ilmestyy uusi artikkeli Försvännen-sarjassa, sillä Pyhän Birgitan myytti kiinnostaa monia. Kaukjärven Piritanniemeen liittyy myös monenlaisia tarinoita ja uskomuksia. Näistä on kirjoitettu mm. joissakin Uusikirkko-aiheisissa kirjoissa ja lehdissä sekä Juha Ruohosen netissäkin olevassa artikkelissa: Uudenkirkon Kaukjärven Piretanniemen Pyhän Birgitan kappeli.

Pääkaupunkiseutulaiset saivat uuden puheenjohtajan

Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisten puheenjohtaja vaihtui, kun lähes 14 vuotta yhdistystä luotsannut Maijaliisa Kalliomäki ei enää ollut käytettävissä tehtäviin.
Pääkaupunkilaiset Marja-Leena Kuosa
Kuvassa Marja-Leena Kuosa oik.
Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Marja-Leena Kuosa, jolla sukujuuret juontavat Uudenkirkon Inoon sekä Valkjärvelle.

Lue lisää tästä

Karjalaiset kesäjuhlat Kouvolassa

15.-17.6. KL:n kesäjuhlat

17.6. klo 10.00 Messu ja tutustuminen Pyhän Birgitan kirkkoon Kouvolassa, järj. PK-seudun uusikirkkolaiset lisätiedot r.g.riski@gmail.com

Ennakkotietoa

Turun Uusikirkko-kerho järjestää 20.10. teatterimatkan Rauman kaupunginteatteriin. Kappale on Muukalainen, Topi Sorsakosken sävelin. Matkan hinta 70€/ henkilö sisältää teatterilipun, linja-autokuljetuksen ja ruokailun. Lisätiedot ja ilmoittautumiset: Martti Sirkiä, puh 0407474418 tai martti.sirkia@dnainternet.net

>> Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaiset r.y.
>> Turun Uusikirkko-kerho r.y.

>> Uusikirkko-seura r.y.

Verkkokauppa uusi

Uudenkirkon naisen kansallispuku

Uudenkirkon naisen kansallispuku on valmistunut v. 1991. Kuva: kansallipukuneuvosto, Timo Ripatti