Kansanedustaja Susanna Huovinen on Vuoden virvottava

Virpominen pieniKansanedustaja Susanna Huovinen Jyväskylästä on   Karjalan Liiton ja Karjalaisseurojen Keski-Suomen piirin Vuoden virvottava.

Karjalaisten kesäjuhlien johtoryhmä virpoi Susanna Huovisen ja toivotti hänet tervetulleeksi Karjalaisille kesäjuhlille kotikaupunkiinsa 16. - 18.6.2017.

Susanna Huovinen on Sortavalan pitäjäseuran jäsen ja on ollut perustamassa mm. Eduskunnan Karjala-kerhoa.

Susannalla on sukujuuret äidin kautta, rajan taakse täpärästi jääneen, Uukuniemen Kalattoman kylässä. Hilja-mamma oli sieltä lähtöisin, pappa Armas Lallo oli Viipurista.

Vuoden virvottavan valinnalla Karjalan Liitto haluaa pitää esillä karjalaisia pääsiäisperinteitä ja muistuttaa virpomiseen liittyvästä hengellisestä sisällöstä. Virpomisella toivotetaan hyvää. Virpominen tuli tunnetuksi kaikkialla Suomessa erityisesti karjalaisten evakkojen mukana.

Jorma Rasinmäki on Karjalan Liiton
Vuoden virvottava

Seinäjoen kaupunginjohtaja Jorma Rasinmäki on Karjalan Liiton Vuoden virvottava, jonka virpoi Riikka Rasi.
Seinäjoen kaupunginjohtaja Jorma Rasinmäki on Karjalan Liiton Vuoden virvottava. Riikka Rastas virpomassa.

Karjalaisen pääsiäisperinteen mukaisesti virvottiin Seinäjoella 17.-19.6.2016 järjestettävien Komioiden karjalaisten kesäjuhlien tiedotustilaisuuden yhteydessä Karjalan Liiton Vuoden virvottava. Hän on Seinäjoen kaupunginjohtaja Jorma Rasinmäki.

Virpojana oli Karjalan Liiton Pohjanmaan piirin varapuheenjohtaja Riikka Rastas, jonka virpomisloruna oli osa lorusta ”Köyhän ämmän virpomine”.

Karjalaiset kesäjuhlat Seinäjoella

Karjalan Liiton toiminnanjohtaja Satu Hallenberg kertoi, että Komiat karjalaiset kesäjuhlat järjestetään viikkoa ennen juhannusta Seinäjoella. Silloin karjalaiset ja karjalaisuuden ystävät kokoontuvat 68:nen kerran yhteen viettäen viikonloppua erilaisten perinteisten kulttuuri- ja urheilutapahtumien parissa.

"Juhlaviikonlopun tapahtumiin odotetaan 12 000 - 15 000 vierasta, joiden joukossa on vielä paitsi lapsena kotinsa jättäneitä evakkoja ja runsaasti karjalaisuutensa löytäneitä nuorempien sukupolvien edustajia. Kesäjuhlat ovat avoimet kaikille, tervetuloa osallistumaan karjalaiseen ilonpitoon", Hallenberg toivotti.

Edellisen kerran Seinäjoella vietettiin samoja juhlia vuonna 1955 ja tuolloin oli kulttuuri ensimmäistä kertaa mukana urheilun lisäksi kesäjuhlilla. Sittemmin kulttuurin osuus on kasvanut todella paljon ja tänä vuonna sitä puolta edustaa muun muassa Sisko Istanmäen esikoisromaanista tehty teatteriesitys Hiirelle puurovettä.

”Ohjelma kesäjuhlilla on perinteistä ja pyrimme pitämään vahvasti kiinni historiasta. Yksi juhlien näyttävimmistä tapahtumista tulee varmaan olemaan sunnuntain juhlakulkue, jossa on mahdollisuus nähdä noin tuhat erilaista kansallis- tai kansanpukua", toiminnanjohtaja Hallenberg sanoi.

Karjalan Liiton Pohjanmaan piirin puheenjohtaja Markku Pulli kertoi Seinäjoen hotellien alkavan olla jo täynnä. Siitä huolimatta hän vakuutti kaikille halukkaille löytyvän vielä majoitustilaa joko kotimajoituksesta tai jostain muualta.

”Seinäjoki Areena on hyvin keskeinen paikka näillä kesäjuhlilla ja sen laajat sisätilat tarjoavat todella mahtavat puitteet juhlille.
Areenassa tulee olemaan myös Karjalainen tori, joka alkaa olla täynnä, kun sinne on myyty noin 90 paikkaa eri toimijoille. Vieressä sijaitsevalla lukiolla on karjalaisten pitäjien ja sukujen esittäytyminen ja siellä on myös uutuutena Hyde Park, missä kuka vain voi käydä vapaasti puhumassa, laulamassa, soittamassa tai tarinoimassa oman mielensä mukaan”, Pulli totesi.

Ei kesäjuhlia ilman piirakkakisoja

Komiat karjalaiset kesäjuhlat ilman piirakkakisaa ei olisi mitään.
Lukiolla järjestettävä tapahtuma tulee varmasti olemaan yksi viikonlopun mielenkiintoisimmista.

Karjalan Liiton Vuoden virvottavana ollut kaupunginjohtaja Jorma Rasinmäki sai kutsun osallistua piirakkakisan VIP-osioon, mihin hän vastasi myöntävästi.

”Me seinäjokelaiset olemme valmiita ottamaan vastaan Komioiden karjalaisten kesäjuhlien vieraat ja voin vakuuttaa kaikille, että pyrimme järjestämään parhaat mahdolliset juhlat”, Jorma Rasinmäki vakuutti toivottaen samalla kaikki tervetulleiksi lakeudelle.

Paavo Eloniemi