Karjalan Liiton puheenjohtaja huolissaan karjalaisuuden merkkien katoamisesta Venäjällä

Karjalan Liiton puheenjohtaja Pertti Hakanen. Copyright Karjalan Liitto, Hanna-Kaisa Hämäläinen.

Karjalan Liiton puheenjohtaja, kansanedustaja Pertti Hakanen otti kantaa Mäntsälässä Kirvu-Säätiön 70-vuotisjuhlissa pitämässä puheessaan Venäjällä sijaitsevien siirtokarjalaisuuden merkkien katoamiseen.

Hakanen on erittäin huolissaan kulttuurikohteiden rappioitumisesta ja jäämisestä rakennusbuumin jalkoihin.
”Kauppakeskuksia ja kyliä perustetaan samalla, kun jalkoihin jäävät historialliset siirtokarjalaisuuden merkit. Toisaalta sitten taas ollaan päästämässä pahemman kerran rappiolle ne suomalaiset kulttuurikohteet, joihin ei kohdistu purkupainetta.”, hän kertoo.

Hakanen nostaa esimerkiksi Viipurin, jossa vanhan kaupungin kokonaisia kortteleita puretaan sen kummemmin julkista keskustelua käymättä tai niiden arvoa tunnustamatta.

Hänen mukaansa uutta voitaisiin aivan hyvin rakentaa myös vanhaa kunnioittaen. Samoin jo pienilläkin kulttuuriteoilla pystyttäisiin rappioituvia kohteita säilyttämään seuraaville sukupolville.
”Tämä olisi sekä taloudellisesti, että tunnearvon kannalta perusteltua. Suomalaiset tekevät Venäjälle paljon kotiseutumatkoja ja ihmisten kiinnostus juuriaan kohtaan on suurta.”, Hakanen toteaa.

Hän osoittaa voimakkaan tukensa kulttuurillisten merkkien säilyttämisen ja restauroinnin puolesta.
”Karjalan Liitto on valmis kaikenlaiseen yhteistyöhön näissäkin asioissa paikallisten toimijoiden ja viranomaisten kanssa.”

Lisätiedot:
Pertti Hakanen, Karjalan Liiton puheenjohtaja
pertti.hakanen@eduskunta.fi
0500505997

Karjalan Liiton puheenjohtaja Pertti Hakanen Karjalaisten kesäjuhlien juhlapuheessaan 18.6.2017

Karjalaisuus merkittävässä roolissa suomalaisen identiteetin ja arvopohjan rakentamisessa

Karjalan Liiton puheenjohtaja, kansanedustaja Pertti Hakanen piti ensimmäisen linjapuheensa viime viikonlopun suurtapahtumassa, Karjalaisilla kesäjuhlilla Jyväskylässä.

Huhtikuussa yli 30 000 jäsenen puheenjohtajaksi valittu Pertti Hakanen nosti esille järjestön merkityksen 100-vuotiaan Suomen ja kansalaisten arvopohjan rakentajana. Hän painotti, että Karjalan Liitto kantaa osaltaan vastuuta, että ihmisillä säilyy omista juuristaan kumpuava arvopohja ja tärkeä yhteisöön kuulumisen tunne.

-    Karjalan Liitto on yksi niistä harvoista järjestöistä Suomessa, joka on ollut ja tulee jatkossakin olemaan merkittävässä roolissa rakentamassa suomalaista identiteettiä ja arvopohjaa.

Pertti Hakanen painotti karjalaisuuden merkitystä 100 vuotta täyttävän isänmaan yhteiskunnallisena ja kulttuurisena rakentajana.

-    Me kaikki tiedämme ja ulkoministeri Soini sen varmasti parhaiten työssään tuntee, kuinka jännittyneisyys on ollut viime aikoina kasvussa. Muun muassa Itämeren heikentynyt turvallisuustilanne, Euroopassa nopeasti lisääntynyt terrorismi, muuttoliike sekä hybridivaikuttaminen ovat saaneet kansakuntamme varpailleen. Karjalan Liiton rooli on vakautta luova eikä sitä horjuttava. Siihen kuuluu vahva ulkopoliittinen tuki sekä presidenttimme että ulkoministerimme toiminnalle.

Hakanen muistutti puheessaan, miten siirtokarjalaisten historia antaa tänä päivänä loistavan perspektiivin myös siitä, kuinka vaikeista tilanteista selvitään.

-    Siirtokarjalaisten historia on osoitus siitä, että vaikka ympärillämme tapahtuisi mitä, niin me suomalaiset kyllä selviämme. Minusta tätäkin asiaa on hyvä pysähtyä pohtimaan, kun maailma, yhteiskunta tai henkilökohtainen elämämme ympärillämme rakoilee ja osoittaa epävakaisuutta. Karjalan Liiton tulee tuoda esiin niitä perusarvoja, jotka ovat meitä suomalaisia erilaisten vastoinkäymisten edessä opettaneet ja auttaneet selviämään.

Uusi puheenjohtaja esitti huolensa järjestöjen vetovoimaisuuden hiipumisesta sekä digitalisaation mukanaan tuomasta haasteesta toimintatavoille.

-    Olen lähes koko aikuisikäni kestäneellä järjestöurallani havainnut muutaman merkittävän muutoksen suomalaisessa yhteiskunnassa. Ensinnäkin järjestöjen jäsenmäärien trendi koko valtakunnassa on laskusuunnassa. Toiseksi ihmiset eivät enää tule järjestöihin, vaan järjestöjen on mentävä heidän luokseen. Kolmanneksi jäsenistö hakeutuu tosielämän kohtaamisten sijaan yhä vahvemmin verkkopalveluihin. Järjestön on siirryttävä nyt pakollisten yhteiskunnallisten kehityskulkujen hyväksyjästä niiden edelläkävijäksi.

Puheenjohtaja Hakanen muistutti, että karjalainen kansankulttuuri on ollut keskeisessä osassa kansallisen identiteetin muodostamisessa, ja että sen vaikutus on täysin lähtemätön.

-  Isänmaamme täyttää pian 100 vuotta. Karjalan Liiton tulee olla tänä vuonna mukana tuomassa voimalla suomalaisille esiin sitä panosta, jonka karjalaiset ovat tälle maalle antaneet ja antavat yhä. Jo talvisodan päättymisestä lähtien Liittomme on huolehtinut tämän kulttuuriperinteen vaalimisesta. Mikä olisi parempi aika, kuin sata vuotta täyttävä Suomi näiden asioiden korostamiselle. Niin kauan, kun on olemassa Suomi ja suomalaisuus, on olemassa myös rajantakainen Karjala ja karjalaisuus, Karjalan Liiton puheenjohtaja Pertti Hakanen kiteytti karjalaisten tuntoja.