Uudenkirkon lippu

Uusikirkko-seura r.y. toteutti seuralle ensimmäisen lipun v. 1980. Lipunnaulaustilaisuus pidettiin tuolloin silloisen seuran pj. Vilho Rankin johdolla Helsingissä Kerttu Rastamon kotona. Lippu on kannustanut arvokkaassa perinnetyössä lähes 32 vuotta, ja se tullaan säilyttämään muistona menneistä vuosikymmenistä.

Uusi lippu vihittiin käyttöön 15.4.2012

Aiemman lipun ollessa hieman suurikokoinen ja raskas kannettavaksi, päätyi seuran hallitus lipunkantajien toiveesta hankkimaan uuden lipun.

Käytännön syistä samalla hankittiin kaksi lippua, joista toisen sijoituspaikka on Salossa ja toisen Helsingissä. Toisen lipun naulaus suoritetaan 12.5. Helsingissä, Karjala-talolla ja vihkiminen 27.5. Porvossa Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisten kirkkopyhän yhteydessä.

Uudenkirkon lippu_Maijaliisa_Kalliomäki_Pekka Räty
Kuvassa uusi Uudenkirkon lippu, lipun suunnittelija Soile Mäkipää, Maijaliisa Kalliomäki sekä kirkkokonsertissa esiintynyt Pekka Räty

Uuden lipun on suunnitellut seuran hallituksen jäsen, graafikko Soile Mäkipää. Mäkipää on halunnut kunnioittaa perinteitä käyttämällä aiheita, jotka viittaavat Uudellakirkolla olleisiin kirkkoihin, uskontoihin,  luontoon ja elinkeinoihin. Samoin hän halusi kunnioittaa jo aiemmin tehtyä työtä. Uusi lippu noudatteleekin Olof ja Salme Eriksonnin v. -90 suunnittelemaa Uudenkirkon vaakunaa.

Kuten vaakunassakin, myös lipussa on sinisellä pohjalla apilapäinen naularisti ja alainen, yläreunaltaan aaltokoroinen hirsi, jonka alapuolella on verkonkudontakäpy hirsittäin; kaikki kultaa.

Uudenkirkon lipunnaulaus Leena Stenberg
Lipunnaulausvuorossa Uusikirkko-seuran hallituksen jäsen, Leena Stenberg; vieressä Uusikirkko Säätiön pj. Kari Niinistö

Uuden lipun naulaus ja vihkiminen suoritettiin Pekka Rädyn karjalaishenkisen kirkkokonsertin yhteydessä Salossa, Uskelan kirkossa su 15.4. Räty piti hienon ja koskettava konsertin, jossa hän esitti mm. Oskar Merikannon ja Kuulan sävelmiä, häntä säesti kanttori Hanna-Leena Keinänen. Tilaisuudessa oli läsnä noin 150 henkeä. Tervehdyspuheen piti Uusikirkko-seuran pj. Outi Grusander. Lipun vihkimisen suoritti Salon kirkkoherra, Timo Hukka.

Uudenkirkon lipunnaulaajat Uskelan kirkossa 2012

Lipunnaulaajat järjestyksessä:

Outi Grusander, Uusikirkko-seuran puheenjohtaja

Kari Niinistö, Uusikirkko Säätiön puheenjohtaja

Riitta Orava, Turun Uusikirkko-kerhon puheenjohtaja

Maijaliisa Kalliomäki, Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisten puheenjohtaja

Eila Paju, Uusikirkko Säätiön asiamies

Jorma Mynttinen, Uusikirkko-seuran varapuheenjohtaja

Leena Stenberg, Uusikirkko-seuran hallituksen jäsen

Pertti Mamia, Uusikirkko-seuran hallituksen jäsen

Terttu Parkkari, Uusikirkko Säätiön hallituksen varapj.

Raimo Riski, Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisten varapuheenjohtaja

Merja Leppälahti, Turun Uusikirkko-kerhon hallituksen jäsen

Heikki Toivonen, Turun Uusikirkko-kerhon hallituksen jäsen

Reetta Kytönen, Turun Uusikirkko-kerhon hallituksen jäsen