Pitäjäjuhla 2016

Anna Kortelainen hurmasi pitäjäjuhlassa

Yleisöä oli kerääntynyt jälleen yhteiseen juhlaan salin täydeltä. Myös syksyn epävakainen sää oli muuttunut lämpimäksi ja aurinkoiseksi juuri parasta antaen.

Aamu aloitettiin juhlamessulla Perniön Pyhän Laurin kirkossa, jossa saarnasi kappalainen Johannes Ala-ranta.

Sankarihaudoilla puheen piti perniöläinen, viipurilaiset juuret omaava talousneuvos Seppo Nummi. Nummi kuvaili erityisesti Perniön sankarihautaan haudattujen taustoja ja kohtaloita, joihin hän oli törmännyt mm. tehdessään Perniön Sotavuodet -kirjaa. Nummi on myös vaimonsa uusikirkkolaisen suvun kautta tutustunut Uudenkirkon historiaan, mm. Uudenkirkon sankarivainajista tehtyä kirjaa Nummi kuvasi lähes täydelliseksi.

Johannes Alaranta pitäjäjuhla 2016 messu

Kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelainen paljasti yllättäen yhteytensä Perniöön. Nimittäin Annan ensimmäinen varsinainen kesätyö löytyi Perniöstä 80-luvulla museo-oppaana. Anna muisteli hauskasti myös kulkuaan junalla - aikaa jolloin riitti pelkän taskulampun vilauttelu junalle Perniön asemalla päästäkseen kyytiin.

Kortelainen kertoi elävästi "Uudenkirkon Tove Jansonista", Elena Gurosta, joka ihastui Uudenkirkon luontoon ja alueeseen.

Anna Kortelainen Uudenkirkon pitäjäjuhla 2016

Salon kaupungin tervehdyksen toi Elina Suonio-Peltosalo, jolla myöskin on karjalaiset juuret, Muolaassa.

Musiikkiosuuden aloitti komeasti Perniön mieskuoro. Yleisön sai valtaansa myös Kipinoisen musisoiva perhe: Olli, Jussi ja äiti-Sanna. Samoin Kultaisen harmonikka-kilpailun aikoinaan voittanut Pekka Laakso vakuutti yleisön taidoillaan ja eläytymisellään.

Uusikirkkolaisia muisti lopuksi aluekappalainen Juha Hekkala kauniilla sanoillaan.

Ja muistakaamme Merja Leppälahden kutsu Turun suuntaan ensi vuonna, missä juhla järjestetään seuraavaksi.

Yleisöä Uudenkirkon pitäjäjuhla 2016

Juhlassa palkittiin ansioituneita

Tänä vuonna Uudenkirkon pitäjäjuhlassa palkittiin pronssisella ansiomerkillä halikkolainen Pirjo Linkka, jonka tie karjalaisuuteen on alkanut jo 70-luvulla. Pirjo toimii nykyään Uusikirkko-seuran hallituksessa ja Halikon karjalaisten sihteerinä.
Olli Kipinoinen Uudenkirkon pitäjäjuhla 2016Uusikirkko-seuran kannustustipendi jaettiin 18-vuotiaalle Olli Kipinoiselle. Ollilla on vahvasti juuret mm. Uudellakirkolla, Muolaassa ja Kurkijoella ja musiikkiharrastuksensa kautta on Olli ehtinyt esiintyä jo useissa karjalaisjuhlissa.

Uusikirkko Säätiö ei tällä kertaa jakanut stipendiä, sillä säätiö ohjaa tämän vuoden osalta rahallisen tukensa Uudenkirkon kirkonkirjojen digitalisoimiseen.