Pitäjäjuhlassa väkeä ympäri Suomen

Salon lukio tuli ääriään myöten täyteen, kun uusikirkkolaiset ystävineen suuntasivat Saloon Uudenkirkon pitäjäjuhlaan elokuisena sunnuntaina. Juhlamessu keräsi jo valtaisan joukon kirkonmäelle, josta jatkettiin kulkueena juhlapaikalle.

Uusikirkko Säätiö palkitsi stipendillään 30 vuotta Uudenkirkon ja Raivolan alueelta kuvia keränneen ja niistä kirjan tehneen Sinikka Lehtisen sekä piirakoidenteossa kunnostautuneet Salon karjalaisten Maija Lehtovaaran.

Uudenkirkon pitäjäjuhla 2015Palkittuja ja palkitsijoita (kuva: Timo Kirjonen)

Eduskuntakiireiltään ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajana ja pienen lapsen isänä juhlapuhujaksi oli saapunut kansanedustaja Antti Kaikkonen. Mukavana miehenä Antti jaksoi poseerata kaikkien halukkaiden kanssa ja selfiet ja muut otokset tallentuivat moniin kännyköihin ja kameroihin.

Kaikkonen toi esille perinnetietouden moninaisen tallentamisen tärkeyden, ja piti suurena kulttuuritekona uusikirkkolaisten monipuolista tallennustyötä ja kirjallista materiaalia, jota pitäjästä on saatavilla. Kaikkonen sivusi puheessaan myös Itämerta, olihan Uudellakirkolla rantaviivaa reilusti yli 30 km. Aiheessa päästiin myös nykypäivään, josta Kaikkonen kantoi huolta liittyen Itämeren heikentyneeseen tilaan. Kaikkonen käsitteli puheessaan myös ulkopolitiikkaa ja toivoi enemmän sillan rakentajia kuin siltojen polttajia.

Alla Merja Leppälahden kuva juhlamessun jälkeen lippujen kulkiessa seppelpartion saattelemana sankarihautausmaalle. Puheen haudoilla piti Uusikirkko Säätiön Asko Huttunen.