Pitäjäjuhla 2014

Heimopäälliköksi tituleerattu, Karjalan Liiton pj., kansanedustaja, Marjo Matikainen-Kallström oli saapunut Halikon Armfeltin koululla pidettyyn juhlaan nuorimman poikansa, Riston (8 vuotta) kanssa.  Matikainen-Kallström suorastaan liikuttui kertoessaan yleisölle omista karjalaisista taustoistaan. Puheessaan hän korosti,

• että turvataksemme heimomme elinvoima ja karjalaisen kulttuurin säilyvyys, tulee meidän toimia yhdessä niin valtakunnallisella kuin piiri- että yhdistystasolla. Hän jatkoi: onni tulee yhteisöllisyydestä ja siitä, että kuulutaan johonkin. Kuuluminen pitäjäseuraan on enemmän kuin vain jäsenyys. Se on monelle koti ja paikka, jossa vaihtaa kuulumisia ja muistella menneitä. Tämä on karjalaisuuden edistämistä ja tuleville sukupolville työn tekemistä.

Marjo Matikainen Annika Viitanen Uudenkirkon pitäjäjuhla 2014Marjo Matikainen-Kallström, poikansa Risto ja Annika Viitanen (kuva: Outi Grusander)

Salon kaupungin puheenvuoron käyttänyt kaupunginhallituksen pj. Annika Viitanen kehotti nykysalolaisia vaikeita taloudellisia päätöksiä tehdessään ja isojen ratkaisujen edessä ottamaan esimerkkiä historiasta ja karjalaisten kokemuksista, ja siitä miten muutosvaiheessa tarvitaan rautaisannos yhteishenkeä.

Juontajapari, opettaja, Elina Kivelä ja Helsingin Musiikkitalon tapahtumakoordinaattorina siviilissä toimiva Heikki Saarinen saivat yleisön heti pauloihinsa lystikkäillä ja hauskoilla puheillaan.

Elina Kivelä Heikki Saarinen Uusikirkko
Heikki Saarinen ja Elina Kivelä (Kuva: O. Grusander)

Uusikirkko Säätiö jakoi stipendejä kahdelle halikkolaiselle, musiikillisesti lahjakkaalle Uusikirkko-taustaiselle nuorelle. Toinen stipendin saajista oli 13-vuotias Antti Susi ja toinen 20-vuotias lähes 15 vuotta balettia ja jazz-tanssia harrastanut Iida Laine. Suden sukujuuret menevät mm. Metsäkylän Vanhallesahalle ja Laineen Mesterjärvelle.

Iina Laine Antti Susi
Iida Laine ja Antti Susi (Kuva: O.Grusander)

Ansiomerkkien saajat

Ansiomerkkejä jaettiin tänä vuonna kaksi kappaletta. Uusikirkko-seura r.y. myönsi kultaisen ansiomerkin ansiokkaasta uusikirkkolaisten hyväksi tehdystä työstä Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisten jäsenelle, Galina Proninille (juuret Uudenkirkon Piispalassa). Erityisesti Pronin on auttanut uusikirkkolaisia käynnistämään yhteistyösuhteet nykyisen Uudenkirkon eli Poljanyn hallinnon ja Viipurin ulkoasianhallinnon kanssa, ja kääntänyt useita dokumentteja venäjänkielelle. Samoin Pronin on aiemmassaan työssään Viipuri-keskuksen toiminnanjohtajana edistänyt suuresti Viipurin ja Karjalankannaksen historian ja kulttuurin tuntemusta niin suomalaisille kuin venäläisille.

Karjalan Liiton hopeinen ansiomerkki myönnettiin ansiokkaasta karjalaisuuden hyväksi tehdystä työstä Uusikirkko-seuran puheenjohtaja, Outi Grusanderille.

Galina Pronin Uusikirkko
Galina Pronin (Kuva: Leena Mamia)

Salon seudun Veteraanilaulajat
Salon Seudun Veteraanilaulajat (Kuva: O.Grusander)

Yleisöä Uudenkirkon pitäjäjuhla 2014
Hetki yleisön joukossa (Kuva: Leena Mamia)

Yrjö Saustila Uusikirkko-seura r.y.
Uusikirkko-seuran Yrjö Saustila

Grusander Mynttinen Paju Matikainen Niinistö Mäkipää
Yhteispotretissa juhlien jälkeen: Outi Grusander, Jorma Mynttinen, Eila Paju, Marjo Matikainen-Kallström, Kari Niinistö, Soile Mäkipää

Kansantanssiryhmä Revanssi Halikosta