Pitäjäjuhlat

Sankaripatsaalla Uudenkirkon pitäjuhla 2013
Uudenkirkon pitäjäjuhlilsta Nousiaisista 2013 (Kuva: Kim Grusander)

Uusikirkko-seuran toimintaan kuuluu hyvin tärkeänä osana vuosittaisten pitäjäjuhlien järjestäminen. Juhlissa on vuosien saatossa esiintynyt valtakunnallisestikin merkittäviä puhujia aina Urho Kekkosesta ja jalkaväenkenraali Adolf Ehrnroothista Tasavallan presidentti Sauli Niinistöön sekä Uudenkirkon LInkalla sukujuuret omaavaan rouva Jenni Haukioon. Musiikki ja laulu ovat aina myös osa juhlaa. Juhliin tullaan edelleenkin vielä pitkienkin matkojen takaa tapaamaan tuttuja. Juhlat järjestetään nykyään pääsääntöisesti elokuussa.

Ensimmäiset Uudenkirkon pitäjäjuhlat pidettiin 25.8.1940 Lohjalla, silloin vielä Uudenkirkon seurakunnan järjestämänä. Juhlia on järjestetty Perniössä, Halikossa, Turussa ja 1960-luvulta lähtien myös Salossa. Pitäjäjuhlapaikoiksi ovat valikoituneet uusikirkkolaisten sodan jälkeiset pääsijoituspaikat (Salo ei ollut virallinen sijoituspaikka). Pitäjäjuhlien nimi on jonkin verran vaihdellut. Vuosien varrella on vietetty Uudenkirkon seurakuntajuhlia, Uudenkirkon kesäjuhlia, Uudenkirkon pitäjäjuhlia ja Uusikirkkojuhlia.

Alussa pitäjäjuhlien järjestelyistä vastasi Uudenkirkon seurakunta ja kunta. Myöhemmin 70-luvulta lähtien pitäjäjuhlajärjestelyistä ovat vastanneet Uusikirkko-seura ja Uusikirkko-säätiö yhdessä. Nyt Uusikirkko Säätiön lopettaessa järjestelyt ovat siirtyneet Uusikirkko-seurale.