Kokoukset

Marjatta Kapari vieraili Salossa

Luokanopettajana päivätyönsäTurussa  tehnyt ja Salon seudulla nuoruutensa asunut Marjatta Kapari vieraili viikonvaihteessa Uusikirkko-seuran kevätkokouksessa Salossa la 11.4.2015.

Kapari haastatteli 60-luvun lopussa laajasti syntyperäisiä uusikirkkolaisia Salon seudulla ja keräili talteen sananparsia. Kaparin esitys keräsi lähes kolmekymmentä karjalaisen kulttuurin ystävää Salon kirjastoon. Monet sanonnat saivat yleisön suupielet ylöspäin ja vanhoista sanaparsista keskusteltiin ahkerasti.

Marjatta Kapari Uusikirkko-seura
Marjatta Kapari Uusikirkko-seuran kevätkokouksessa 11.4.2015, kuva: O. Grusander

Olavi Heimo vieraili syyskokouksessa 2014

Uusikirkkolaiset kokoontuivat marraskuun alkupuolella Salon kaupunginkirjaston Laurinsaliin päättämään Uusikirkko-seuran virallisista syyskokousasioista, tapaamaan tuttuja, kahvittelemaan ja tietysti kuuntelemaan Olavi Heimoa, joka vei kokousväen matkalle Uudenkirkon hautausmaalle kuvaesityksen välityksellä. Olavi on harrastanut jo pitkään Uudenkirkon asioita ja tallentanut monin tavoin hautausmaahan liittyviä tietoja.

Hallitusvalintoja

Uusikirkko-seuran hallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 2015-2016 valittiin jatkamaan Outi Grusander. Vanhoina hallituksen jäseninä uudelleen valittiin erovuoroisista Pirjo LinkkaJorma Mynttinen, Raimo Riski ja Yrjö Saustila. Hallituksen varajäseneksi Timo Paakkasen tilalle valittiin uutena Somerolta Leila Vaittinen.

Lisäksi keskusteltiin Karjalan Liiton uusista strategisista tavoitteista ja hyväksyttiin seuraavan vuoden toimintasuunnitelma. Näistä aiheista myöhemmin hieman tarkemmin.

Olavi Heimo esittelee
Olavi Heimo esittelemässä Uudenkirkon hautausmaan vaiheita (kuva: O. Grusander)

Kevätkokouksessa kirjallisuus-teema

Kevätkokouksessa huhtikuussa 2014 tuotiin esille Karjalan Liiton teemaa karjalaiset sanankäyttäjät. Tutkija ja Uusikirkko-seuran hallituksen jäsen Merja Leppälahti oli perehtynyt uusikirkkolaisiin kirjailijoihin ja heidän teoksiin, joista kuultiin mukavia tarinoita.

Lisäksi keskusteltiin mm. yhteistyöstä nykyisten Uudenkirkon alueen venäläisten kanssa ja tulevasta kesäjuhlasta Uudellakirkolla.

Uusikirkko-seura kevätkokous kirjailijaesittely
Tutkija Merja Leppälahti esittelee (Kuva: O. Grusander)

Uusikirkko-seuran syyskokouksessa haasteltiin

Uusikirkkotaustainen toimittaja Mia Halonen vieraili Uusikirkko-seuran syyskokouksessa 27.10. ja kertoi suhteestaan Uuteenkirkkoon. Lisäksi kirjojen ystävänä hän luki otteen Tapio Rautavaaran muistelmista, jossa käsiteltiin jatkosodan aikaisia taisteluja Uudellakirkolla.

Mia Halonen Uusikirkko
Toimittaja Mia Halonen vieraili Uusikirkko-seuran syyskokouksessa Salossa

Hallitukseen uusia jäseniä

Uusikirkko-seuran hallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 2013-2014 valittiin jatkamaan Outi Grusander. Uutena hallitukseen valittiin Salon seudulta Pirjo Linkka. Vanhoina hallituksen jäseninä uudelleen valittiin erovuoroisista Jorma Mynttinen, Raimo Riski ja Yrjö Saustila. Hallituksen varajäseneksi Hannele Luokkalan tilalle valittiin Timo Paakkanen.