Vuoden 2012 stipendi

Uusikirkko Säätiön pj. Kari Niinistö ja asiamies Eila Paju luovuttivat Uudenkirkon pitäjäjuhlassa karjalaistaustaiselle, perniöläiselle Lauri Vuoriselle Uusikirkko Säätiön v. 2012 stipendin. Lauria luonnehdittiin esimerkilliseksi nuoreksi, joka on opiskelujensa lomassa kyennyt saavuttamaan samalla merkittävää urheilumenestystä mm. hiihdossa.

Lauri Vuorinen sai Uusikirkko Säätiön stipendin (800x531)
Uusikirkko Säätiön Eila Paju ja pj. Kari Niinistö luovuttumassa stipendiä Lauri Vuoriselle

Vuoden 2011 stipendit

Uusikirkko Säätiön stipendit jaettiin su 7.8. pitäjäjuhlilla ja ne myönnettiin säätiön aiemmin julkistaman karjalaisaiheisen kirjoituskilpailun voittajalle Mia Aholalle ja keilailussa kunnostautuneelle Niko Kurpalle.

Lue Mia Aholan koskettava kirjoitus tästä

Niko Kurppa Uudenkirkon pitäjäjuhlat 2011
Toinen Uusikirkko Säätiön stipendinsaajista, Niko Kurppa

Uusikirkko-säätiö

Perustettu v. 1948 Halikossa

Uusikirkko Säätiön toiminta on loppumassa vuoden 2018 aikana.

Lisätiedot: Terttu Parkkari 044 350 2512

Uudenkirkon hautausmaa

Rauhan viita ja Uudenkirkon hautausmaamuistomerkki

Rauhan viita –alue muistomerkkeineen valmistui Uudenkirkon hautausmaalle  v. 1991. Hankkeen isänä voidaan pitää Salon karjalaisen perinneyhdistyksen perustajaa Esko Pajua, jonka aloitteesta Uusikirkko Säätiö ryhtyi toimeen.

Hankkeen ensimmäiset ajatukset liittyivät kotiseuturetkeen Uudellekirkolle v. 1990. Oltiin kotona Kannaksella lapsuuden-maisemissa, mutta vieraat vainajat hautausmaalla tuntuivat oudolle. Tämä nostatti Esko Pajulle idean siitä, että hautausmaa-alue voitaisiin osin rauhoittaa sankarivainajien muistolle. Muistomerkkihankkeessa oli merkittävästi mukana silloisen Poljanyn (Uudenkirkon) paikallisia ihmisiä mm. Autocomp-yhtiöstä. Ilman muistomerkkihanketta tilalla saattaisi nyt olla kerrostaloalue, jota jo 90-luvun alussa suunniteltiin hautausmaalle toteutettavaksi. Hankkeen mahdollistivat osaltaan myös moninaiset lahjoittajat. Tahoja oli yhteensä 203, joista suurin osa lienee ollut syntyperäisiä uusikirkkolaisia ja heidän jälkeläisiään. Lisäksi lahjoituksia saatiin yrityksiltä ja yhdistyksiltä.

Rauhan viita –alueen puisto muisto-merkkeineen on monien Uudenkirkon matkailijoiden käyntikohde edelleen vuosittain. Päävastuun hautausmaa-alueen hoidosta kantaa nykyään Turun Uusikirkko-kerho, joka vuosittain järjestää alueelle kaksi kertaa vuodessa haudanhoitomatkan.