Arvo Tuominen vieraana

Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaiset aloittivat syyskauden Karjala-talolla Helsingissä su 24.9.2017.

Päivän vierailevana esitelmöitsijänä kuultiin tv:stä tuttua dokumentaristi Arvo Tuomista. Hän kertoi lyhyitä välähdyksiä Kannaksen, Uudenkirkon ja Venäjän historiasta Pähkinäsaaren rauhasta (1323) aina nykypäiviin asti.
PK_uusikirkkoset 24 9 2017 u
PK-seudun uusikirkkolaiset tarkkaavaisina kuuntelemassa dokumentaristi Arvo Tuomista.

Korvaushakemukset netissä

Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisten 22.1. -tilaisuudessa
Erja Nikunen kertoi Suomen valtion maksamista korvauksista, joita maksettiin yksityishenkilöille, yrityksille ja yhteisöille korvauksialuovutetulle alueelle jääneestä kiinteästä ja irtaimesta omaisuudesta.

Korvauksia maksettiin kolmessa erässä: korvauslait vuosilta 1940 ja 1945 sekä 1955 &1956.

Kansallisarkiston korvausasiakirjat ovat korvaushakemusten ja korvausten maksamiseen liittyvien kortistojen muodostama kokonaisuus. Näistä digitoituna on tililtäottokortit, joissa esiintyvien korvaushakemusten numeroiden perusteella pääsee kiinni varsinaisiin hakemuksiin.

Erja Nikunen näytti oman sukunsa asiakirjoista esimerkkejä.Asiakirjoissa oli varsinaiset anomukset ja niiden liitteinä oli mm. menetettyjen talojen piirustuksia, joissa rakennusmateriaaliaalejakinoli kuvattu. Kunkin pitäjän arvioimislautakunnat kävivät anomuksia läpi ja arvioivat omaisuuden. Liitteistä löytyi myös tilojen maakirjojen kopioita. Lisäksi asiakirjoista löytyi anomuksen tekijöiden tarkkoja luetteloita menetetystä irtaimesta omaisuudesta. Joskus löytyy myös Valtiokonttorille osoitettujakäsin kirjoitettuja kirjeitä.

Pikaohjeet korvauslakien nojalla maksettujen korvausten tutkimiseen:

Lähtöpiste hakuihin on helpoin Vakan kautta:http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/TarkHaku.action
jossa hakusanaksi kannattaa panna"Valtiokonttorin korvausasiaintoimisto".

Kun arkisto on löytynyt, valitaan "Sarjat" ja seuraavassa näkymässä näkyykin "Kortisto lisäkorvauslain tililtäottokorttien jäljennöksistä".
Kortistojaksot aakkosjärjestyksessä, joten kannattaa hakea sopivaa kohtaa miettien sukunimen aakkostuskohtaa. Haarukoimalla löytyy oikeat jaksot.

Korteissa näkyy korvaushakemusten numerot vasemmalla puolella. Näiden numeroiden avulla pääsee Kansallisarkistosta pyytämään varsinaiset korvausasiakirjat. Asiakirjoja saa tutkia ilmaiseksi Rauhankadun toimipisteessä ja niistä saa valokopiot halutessaan.

Marja-Leena Kuosa valittiin Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisten uudeksi puheenjohtajaksi

Raimo Ikosen ripeästi ja raikkaasti vetämässä Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaiset ry:n syyskokouksessa 20.11.2016 tultiin sen tosiasian eteen, että yhdistykselle oli valittava uusi puheenjohtaja. Melkein 14 vuotta ansiokkaasti puheenjohtajana toiminut ja 20 vuotta hallituksessa istunut Maijaliisa Kalliomäki oli ilmoittanut, ettei ole enää käytettävissä puheenjohtajaa valittaessa. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Marja-Leena Kuosa, jonka juuret ovat sekä Uudenkirkon Inossa että Valkjärvellä. Hallituksen muiksi jäseniksi tulivat Jaana Halonen, Maarit Lajunen-Giust, Harri Leivo, Hannele Luokkala, Inke Luukka ja Raimo Riski sekä varajäsenet Merja Immonen-Joensuu ja Raimo Ikonen.

Yhdistyksen toimintasuunnitelma ja talousarvio hyväksyttiin. Toimintasuunnitelmaan sisältyy mm. esityksiä sotalapsikokemuksista, Uudenkirkon paikannimien muutoksista, pitäjässä eläneistä venäläistaiteilijoista sekä sotakorvausasioista. Tietoa saadaan myös talvisodan aikana muodostetun ErP 3:n vaiheista sekä kartta-asioista. Ei myöskään unohdeta menneiden muisteluja sanoin ja kuvin, eikä tulevia uusikirkkolaisten yhteisöjen yhteisiä tapahtumia.

Syyskokous päätettiin juhlallisesti siten, että Maijaliisa Kalliomäki kutsuttiin hallituksen esityksestä ja koko koolla olevan syyskokousväen yksimielisellä päätöksellä Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaiset ry:n kunniapuheenjohtajaksi. Maijaliisan panos yhdistyksen toiminnassa on ollut valtava ja hän on rikastuttanut ja laajentanut jatkuvasti jäsenistön tietämystä omista juurista ja koko karjalaisen kansan elämästä ja kokemuksista. Kiitämme Maijaliisaa täydestä sydämestämme ja samalla toivotamme uuden puheenjohtajan lämpöisesti tervetulleeksi!

Virallisen kokouksen jälkeen olivat vuorossa emäntien tarjoamat makoisat joulukohvit ja glögit joulutorttuineen sekä Tuovi Pajun eläväinen esitys Uudenkirkon Metsäkylästä kotoisin olleen Elina Falkin (s. Ripatti) vaiherikkaasta elämästä. Esitystä värittivät oivallisesti Elinan jättämät valokuvat. Musiikinopettaja Tommi Laukkanen ilahdutti kokousväkeä laulamalla ja kitaralla säestäen kaksi Uudestakirkosta ja uusikirkkolaisista kertovaa laulua.

Muutama uusi jäsenemme sai myös puheenvuoron ja saimme kuulla heidän juuristaan ja yhteyksistään Uuteenkirkkoon. Taas sai uusikirkkolaisia sukuja tutkiva Antti Kalliomäki uutta aineistoa ja innoitusta harrastukseensa!

-Inke Luukka-

Pääkaupunkiseudun uutisia

Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisten sääntömääräinen kevätkokous pidettiin Karjalatalolla 3.4.2016. Kokouksen puheenjohtajana toimi Eero Waronen.

Kokouksen jälkeen Hannele Luokkala kertoi valokuvien avulla sukunsa vaiheista Uudellakirkolla sekä isänsä Heino Häsän pitkästä evakkotaipaleesta karjaa ajaen suurhyökkäyksen jaloissa kesällä 1944. Matka alkoi Hyttilän kylästä Kaukjärven rantamilta ja päättyi Leivonmäelle lähelle Jyväskylää.

Tämän jälkeen yhdistyksen jäsennelikkö esitti Erkki Tabermanin kirjoittaman puhenäytelmän "Ompas pantu pienee piirakkaa paljo syväntä".

Ja lopuksi palkittiin Uusikirkkoseuralta lahjana saadulla kiertopalkinnolla Raimo Riski. Raimon pitkäaikainen, monipuolinen ja aktiivinen sai näin kiitoksen

Terijokelaiset pääkaupunkilaisten vieraana

Karjala-talolle olivat Kalevalan päivänä 28.2.2016 saapuneet vieraaksi terijokilaiset, jotka kertoivat sotia edeltävän ajan Terijoesta laadukkaan dvd-esityksen avulla.

Esitys kertoi hauskalla tavalla kertoen Terijoen kulttuurista, asukkaista, kuuluisuuksista, kylistä ja tietenkin lomailijoista laajoilla hiekkarannoilla. Tämän jälkeen Maijaliisa Kalliomäki esitteli Uudenkirkon historiaa ja tapahtumia. Lopuksi Tuovi Paju eläytyi Sylvi Pajun pakinoihin. Kokouksessa kuultiin myös Tuovin lausumaa Kalevalaa nykymaailmaan sovitettuna.

Tuovi Paju 2016Tuovi Paju Karjala-talolla 28.2.

Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaiset 40-vuotta

Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaiset juhlivat 40-vuotista yhdistystaivaltaan 19.4.2015 Helsingin Karjala-talolla. Juhlaseminaarissa kuultiin mm. Uudenkirkon pyhimyksistä Pyhästä Birgitasta, jota esitteli dosentti, TT Päivi Salmesvuori sekä Pyhästä Ursulasta, josta kertoi pääkaupunkilaisten puheenjohtaja, Maijaliisa Kalliomäki. Alla muutamia kuvaotoksia tilaisuudesta. Tilaisuuden juonsi Eero Heimolinna.

Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaiset Päivi Salmesvuori
Dosentti, TT Päivi Salmesvuori esitelmöi Pyhästä Birgitasta

Pronin Uotila Kalliomäki
Karjalan Liiton ansiomerkkejä myönnettiin seuraavasti: hopeinen Raili Uotilalle (kesk.) ja pronssiset Galina Proninille ja Antti Kalliomäelle sekä kuvasta puuttuville Seppo Heimolinnalle ja Samuli Joensuulle

Leo Tuominen
Uusikirkko-viirin saaja Leo Tuominen

Tuovi Paju Kertti Appelblom
Uusikirkko-viirin saajat Tuovi Paju ja Kerttu Appelblom

Uusikirkko-seuralta taulu kiertopalkinnoksi

Uusikirkko-seuran pj. Outi Grusander lahjoitti seuran puolesta Uusikirkko-aiheisen kuvataulun kiertopalkinnoksi Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisille kannustamaan ja antamaan inspiraatiota karjalaisessa kulttuurityössä uusikirkkolaisen toiminnan edistämiseen.

Maijaliisa Kalliomäki Outi Grusander
Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisten pj. Maijaliisa Kalliomäki sekä Outi Grusander

Uudenkirkon kappalaisten hautakivien jäjellä

Vuoden 2015 ensimmäinen uusikirkkolaisten tapaaminen kokosi Helsingissä kappalainen Efraim Johannes Penttisen hautakiven kohtalosta kiinnostuneita.

Penttinen kuoli 20.8.1909 sydänkohtaukseen hoitaessaan viimeistä päivää kirkkoherra Lönnrothin sijaisuutta. Hänet siunattiin Uudenkirkon kirkossa, mutta haudattiin Viipurissa Sorvalin hautausmaalla sijainneeseen sukuhautaan, jonne Uudenkirkon seurakunta pystytti muistokiven. Luonnollisesti myös Sorvalin hautausmaaprojekti oli esillä, koska asiantuntijaksi projektista saatiin Leena Repo.

Keijo Hietanen esittelee, kuva: Maarit Lajunen-Giust

Keijo Hietanen oli saanut yhteydenoton Penttisen rikkoutuneen hautakiven löytymisestä. Se oli havaittu metsässä yli 20 km linnuntietä Uudeltakirkon kirkolta ja ehkä n. 35 km Sorvalista.

Myös seuraavan kappalaisen eli rovasti Juho Warosen haudan paikkaa Uudenkirkon hautausmaalla pohdittiin. Uudenkirkon hautapaikkakarttoja on vain sankarihaudoista, mutta Penttisten sukuhaudan paikka Sorvalissa on tiedossa.

Lisäksi Antti Kalliomäki käsitteli 18.1.2015 Lindènin ja Toivosen-Muurisen sukuihin liittyviä kysymyksiä.

MLK 22.1.2015