Toiminta

Uusikirkko-aiheista toimintaa järjestetään lähes kuukausittain Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisten, Turun Uusikirkko-kerhon ja Uusikirkko-seuran toimesta pääsääntöisesti Helsingissä, Turussa ja Salossa. Myös Imatran suunnalla kokoonnutaan silloin tällöin. Lisäksi yhdistykset järjestävät yhdessä retkiä, juhlia jne. Näillä sivuilla muutamia otoksia toiminnastamme.

Uudestakirkosta kiinnostuneet ovat kaikki lämpimästi tervetulleita eri tilaisuuksiimme ympäri maan!

Rauhan Viita -alueelle opastetaulu

Uusikirkko-yhteisöjen yhdessä toteuttama opastetaulu pystytettiin Rauhan Viita -alueelle toukokuun hautausmaan hoitomatkan yhteydessä. Infotaulussa on kerrottu hautausmaa-alueesta niin suomeksi, venäjäksi kuin englanniksi.

Uusikirkko opastetaulun pystytys

Siivoustalkoolaiset pystytetyn opastetaulun ympärillä. Kyltin graafinen toteutus on Soile Mäkipään työtä.

Rauhan Viita alue Uusikirkko 2015

Poljanyn kunnallishallinnon edustaja lausui ilonsa opastekyltin tuomasta informaatiosta sekä suomalaisille että alueen nykyisille asukkaille.

Kuvat: Merja Leppälahti

Yhteistyösuunnitelmat etenevät

Lämminhenkisessä tapaamisessa Viipurin ja Poljanyn hallinnon kanssa uusikirkkolaisten kotiseutujuhlassa suunniteltiin  kulttuuriyhteistyötä ja muistelupaikkojen, kuten entisten hautausmaiden merkintää karttoihin.

Poljany kunnanjohtaja Vasilj Kozlov Uusikirkko
Kunnanjohtaja Vasilj Kozlov, kuva: Auli Kumpunen

Kotiseutujuhlan yhteydessä Uusikirkko-yhdistysten johto kävi keskustelua Viipurin aluehallinnon ulkomaantalouspolitiikan osaston päällikkö Marina Ptushkon ja Poljanyn kunnanjohtaja Vasilj Kozlovin kanssa. Ptushko toi esille, että kun hautausmaita, myös siviili- ja ortodoksihautausmaita, lähdetään merkitsemään karttoihin, voitaisiin työ aloittaa Uudestakirkosta. Tämä voisi tarkoittaa jollain aikavälillä sitä, että suomalaisten entiset hautausmaat merkittäisiin kaavaan.  Karjala-matkailun osalta tämä olisi mieluisaa, kun alueet rauhoitettaisiin muulta toiminnalta, ja varmistettaisiin vanhat muistelupaikat. Tämä on erityisesti Karjalan Liiton tavoitteena, joka parhaillaan käy neuvotteluja asiasta. Vanhat hautausmaat ja muistomerkkialueet kiinnostavat yhä enemmän myös venäläisiä. Nykyisen Poljanyn johtaja Kozlov on kertonut eri yhteyksissä, että matkailu on yksi niistä elinkeinoista, joihin nykyisellä Uudellakirkolla halutaan panostaa. Ptushko näki myös mahdollisuuksia laajemmallekin kulttuuriyhteistyölle.

Galina Pronin Outi Grusander Marina Ptushko
Tulkkina Galina Pronin, Uusikirkko-seuran Outi Grusander sekä Viipurin aluhallinnosta Marina Ptushko, kuva: Merja Leppälahti

Uusikirkkolaiset yhdistykset sekä Uusikirkko Säätiön edustaja ovat käyneet ensimmäisiä keskusteluja yhteistyön käynnistämisestä Poljanyn hallinnon kanssa jo noin puolitoista vuotta sitten. Tällöin synnytettiin mm. ajatus opastetauluista Uudellekirkolle.  Kolmisen viikkoa sitten Uusikirkko-seuran Grusander ja Turun Uusikirkko-kerhon Riitta Orava tapasivat Viipurissa ulkomaankauppakomitean päällikön Vladimir Vasiljevin sekä Poljanyn varakunnanjohtaja, Aleksej Kostjutsenkon, jossa jatkettiin keskustelua samoista teemoista.

Uusikirkkolaisten juhlamatka juurille

Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaiset, Turun Uusikirkko-kerho ja Uusikirkko-seura järjestivät viime viikonvaihteessa 6.-9.6.2014 yhteistyössä venäläisten kanssa yhteisen kotiseutujuhlan entisellä Uudellakirkolla, nykyisessä Poljanyssa.  Juhlaa vietettiin teemalla 70 vuotta viimeisestä evakkoon lähdöstä. Paikalle oli saapunut runsas 200 henkilöä, neljä linja-autollista entisiä uusikirkkolaisia ympäri Suomea sekä parikymmentä nykyisen Uudenkirkon eli Poljanyn hallinnon, Viipurin aluehallinnon ym. väkeä.

Ykä Babitzin raotti uusikirkkolaisia juuriaan

Tilaisuudessa esiintyi haitaristinsa, Tarja Ryynäsen kanssa Georgij (Ykä) Babitzin, jonka äiti on lähtöisin Uudenkirkon Halilasta. Hän kertoi oman sukunsa vaiheista ja suhteestaan sisaruksiinsa. Samalla hän kävi tutustumassa ensimmäistä kertaa äitinsä kotipaikkaan. Ykä kommentoi matkan olleen mahtava reissu ja erinomaisesti organisoitu; parasta olivat tietysti kaikki karjalaiset ihmiset.

Uudenkirkon kotiseutujuhla 2014 Babitzin Ykä
Haitaristi Tarja Ryynänen ja Georgij (Ykä) Babitzin

Tilaisuudessa puhuivat myös Uusikirkko-seuran pj. Outi Grusander, joka mm. kertoi isänsä olleen v. 1944 20-vuotias sotilas etulinjassa ja menettäneensä tuohon mennessä kaksi veljeään sodissa. Grusander korosti kuitenkin sitä, miten isänsä suhtautui positiivisesti elämään ja venäläisiin käydessään kotipaikoilla. On muistettava, että alue ei ole rakas pelkästään entisille uusikirkkosille ja heidän jälkeläisilleen, vaan myös nykyisille asukkaille. Myös venäläiset ovat alkaneet kiinnostua yhä enemmän yhteisestä historiasta, mistä osoituksena on mm. kotiseutukirjailija Boris Suishkin teokset ja kirjoitukset paikallisissa lehdissä.

Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisten pj. Maijaliisa Kalliomäki kuvaili seudun aiempaa kansainvälisyyttä ja eri kulttuurien kohtaamisen luomaa luovuuden ilmapiiriä, mikä näkyy useissa Uusikirkko-maalauksissa ja teksteissä.  Kalliomäen mielestä voi kokea itsensä maailmankansalaiseksi, kun tuntee itsensä uusikirkkolaisena tai poljanylaisena, ja ymmärtää oman kansallisen taustansa.

Yhteistyö venäläisten kanssa viriämässä

Uusikirkkolaisten yhteisöjen edustajat kävivät tapaamassa nykyistä kunnanjohtajaa Uudellakirkolla. Tavoitteena virittää uudelleen yhteistyötä nykyisen Uudenkirkon (Poljanyn) hallinnon kanssa.

Poljanyn kunnanjohtaja oli avoimin mielin kiinnostunut yhteistyön kehittämisestä Uudenkirkon alueella.

Uudenkirkon kellotapuli 2012

Uudenkirkon esineistö esillä

Uusikirkko-seura järjesti Salon seurakunnan kanssa yhteistyössä alkuperäisten Uudenkirkon kirkkotekstiilien ja -hopeiden näyttelypäivän 2011 syksyllä. Esineitä ja Yrjö Saustilan ja Leena Stenbergin esityksiä oli kuulemassa ja katsomassa runsas viisikymmentä kiinnostunutta.

Osaa esineistä säilytetään Salon alueen kirkoissa, kuten Perniössä, Angelniemellä ja Halikossa. Osa esineistä sijaitsee Sauvossa ja Karunassa sekä Joutsenossa.

Kirkkoesineet näet tästä

Uudenkirkon kirkkoesineistö luento (400x266)

Uudenkirkon kirkkoesineistö tutustumassa(400x266)

Karjalaiset kansallispuvut esittelyssä 26.3.2011

Uusikirkko-seura r.y. järjesti karjalaisten kansallispukujen esittely- ja luentotilaisuuden Salossa Leena Stenbergin johdolla.

Tilaisuudessa oli lähes 80 ihmistä parhaimmillaan.

Kiitokset kaikille järjestelyissä mukana olleille ja yleisölle!

Uusikirkko-seura karjalaiset kansallispuvut
Karjalaiset kansallispuvut Salossa 26.3.11 (Kuva: Jouko Pukki)

Uusikirkko-seura karjalaiset kansallispuvut ryhmä
Kansallispukumalleja (Kuva: Jouko Pukki)

Kirjallisuutta

Uudestakirkosta on kirjoitettu paljon. Oheisesta luettelosta näet, mitä kirjoja ja muuta materiaalia on olemassa.

Kaikkia kirjoja ei enää löydy kirjavarastoistamme, mutta niitä voi tiedustella esim. kirjastoista tai antikvariaateista.

Ks. kirjallisuuslista ohesta