Vulinan puisto

Metsäkylän luoteisosassa sijaitsi aikanaan Vanhansahan kyläosaan kuuluvana erikoisuudestaan kuulu ja laajastikin tunnettu Vulinan puisto. Puiston oli luonut 1800-1900 luvun vaihteessa syntyperältään virolainen taiteilija Aarnik omistamalleen maalle. Hän itse myös asui puiston päärakennuksessa.

Vulinan puisto

Puistossa oli tekolampia, joissa oli saaria. Erääseen saareen kulki ketjuihin tukeutunut, lännen vankkurien mallinen lautta. Lampiin oli istutettu ruutanoita. Upean nähtävyyden muodostivat lampien saarissa ja eri puolilla puistoaluetta sijainneet suihkulähteet. Puutarhaan ja kaikkiin alueen rakennuksiin tuli painevesi. Puistossa oli mahtavia portteja ja portaikkoja sekä lukuisia patsaita ja muita veistoksia. Puiston kiinnostavimpana nähtävyytenä pidettiin ns. Pirunkirkkoa, jonne johti kaareva, kaiteella varustettu kievetty sisäänkäynti ja kirkon sisäpuolella vangitsi katseen sisätilan yli kaareutunut, sinistä tähtitaivasta kuvannut katto.

Hyötypuutarha muodosti oleellisen osan puistoaluetta. Siellä kasvatettiin runsaasti mansikoita, viinimarjapensaita ja erityisesti kurkkuja.

Vanhat tiedot perustuvat Uusikirkko Kylät kujasineen -kirjaan.

Vulinan puisto lokakuussa 2012

Turun Uusikirkko-kerhon, Uusikirkko-seuran, Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisten ja Uusikirkko Säätiön väkeä kävi pienellä porukalla tekemässä tutustumisretken Vulinan puistoon.

Vulinan puisto Uusikirkko portinpylväs 2012

Puisto on helposti löydettävissä:

Aja Terijoki-Viipuritietä Viipuriin päin Metsäkylän Vanhan sahan risteyksestä  noin 500 metriä. Tiestä lähtee oikealle hiekkatie, jossa on puomi. Puomi ei kuitenkaan ole lukittu, joten sen saa auki ja tilataksilla tms. on mahdollisuus päästä ihan perillekin. Linja-autolla paikanpäälle ei pääse. Hiekkatie viettää melko jyrkästi alaspäin ja sitä kuljetaan noin 400 metriä. Vulinan puiston kivirakennelmia alkaa näkyä tien oikealla puolella. Puisto rajoittuu Vammeljokeen. Alueella on edelleen nähtävissä kivijalkoja, portaita, portinpieliä sekä tekojärviä. Alla muutama kuva alueelta. Kuvat: Outi Grusander.

Vulinan puistossa portinpieliä 2012
Vulinan puiston portinpieliä 2012