Uuraalaiset ry

Uuraalaiset ry 50 vuotta

Uuraalaiset ry KIRJA

JUHLAKIRJA UURASTAJISTA

Merikarjalaisen kulttuuri- ja perinneyhdistyksen UURAALAISET ry:n täyttäessä viisikymmentä vuotta ilmestyy juhlavuotena 2015 historiallinen kuvateos Uuraan saariston elämästä, ihmisistä ja heidän töistään ja Uuraan sataman merkityksestä Suomen ulkomaankaupalle. Juhlakirja on tietoteos ja muistomerkki ajasta ja paikasta, jotka katosivat sotien 1939 - 44 seurauksena.

UPEA HISTORIALLINEN JA VÄRIKÄS KUVATEOS

UURAS

VIIPURIN PORTTI MAAILMAN MERILLE

UURAS Viipurin portti maailman merille kertoo sanoin ja kuvin ajasta, paikasta ja elämänmuodoista jotka Suomi menetti toisen maailmansodan seurauksena.

UURAS oli Viipurin kaupunginosa ja kaupungin ulkosatama. Uuden teoksen keskeisenä kuvauskohteena on Viipurin merellinen portti, Uuraan salmi, johon sijoittui Euroopan suurin puutavaran vientisatama. Kirjan aihepiirinä on saariston ihmisten työ ja harrastukset sekä mannersuomalaisuudesta eroava elämänmeno – ”merikarjalainen meininki”. .Aikanaan sanottiinkin, että ”Uuras on vihreänkullan Klondike”.  Mennyt maailma saa kirjassa uuden elämän.

UURAS-teoksen kuvituksen keskeisenä teemana on taiteilija Yrjö Lohkon värikäs ”Uurastajat” –niminen, asukkaiden ammatteja, aherrusta ja askareita esittävien, kuvien sarja. Tehdyt työt ja työtavat, käytetty välineistö ja niiden nimitykset tallentuvat ja muistot saavat konkreettisen, elävästi kuvatun muodon. Sellaisina ne tulevat säilymään tuleville sukupolvillekin.

UURAS Viipurin portti maailman merille -juhlakirjan suunnittelusta ja toimitta-misesta vastaavat yhdessä Uuraassa syntyneet taiteilijat Yrjö Lohko ja Seppo Huunonen. Yrjö Lohko huolehtii pääosin kirjan kuvituksesta ja taitosta, Seppo Huunonen puolestaan tekstiosuuden tuottamisesta sekä valokuvien toimittamisesta ja konservoinnista. Molemmat taiteilijat ovat työuriensa aikana ansioituneet juuri tieto- ja taidekirjojen teossa. Syntyperäisinä uuraalaisina tekijät tuntevat kirjassa kuvatut asiat elävänä evakkoperintönä hyvin tarkasti.

Teoksen ilmestyminen ajoitetaan Uuraalaiset ry 50-vuotisjuhlien yhteyteen, vuoden 2015 alkuun. Juhlakirjan kustantajana Uuraalaiset ry toivoo saatavan hankkeelle sen tarvitsemaa taloudellista tukea. Jokainen kirjan ennakkotilaaja on myös merikarjalaisen kulttuurin kunnioitettu tukija.

Uuraalaiset ry

Uuraan saari itäisellä Suomenlahdella on osa Viipurinlahden saaristoa.

Viipurinlahti on runsassaarinen. Kaikkiaan erikokoisia saaria on noin 150. Suuria saaria ovat Porkansaari, Kesämaa, Piispansaari ,Hapenensaari, Turkinsaari, Uuras, Ravansaari ja Suonionsaari.

Näistä Uuras ja Ravansaari yhdessä muodostivat ennen Talvisotaa Viipurin ulkosataman, satamatilastoissa nimeltä Uuraan satama.

Uuraalaiset ry on perustettu 1964. Kotipaikka Helsinki.

Puheenjohtaja Pertti Stade

Sihteeri Sirkka Kaipainen

Rahastonhoitaja Mia Löflund

Jäsenasiat Martti Kokko

Seurassa on jäseniä n. 150. Tietoja seurasta saa sihteeriltä puh. 040-7178570 tai jäsenasiat puh. 0440-657695

Tapahtumia

VUOSIKOKOUS 2018

Lauantaina 10.3.2018 kello 14.00

Karjalatalo, Wiipuri-sali, 3. kerros

SYYSTAPAAMINEN (Tarjolla hapanlohkoa)

Lauantai 20.10.2018 kello 13.00

Konstan Möljä-ravintolassa

Hietalahdenkatu 14, Helsinki

JOULUJUHLA

Lauantai 8.12.2018 kello 13.00 Karjalatalon Yläsalissa. Ravansaariseura järjestää.