Terijoki-Seura ry

Terijoki-juhla ja Kivennavan Kihut yhdessä!

Teri-Säätiö, Terijoki-Seura, Kivennapaseura ja Entiset Kivennapalaiset järjestävät yhdessä kahden
pitäjän yhteisen pitäjäjuhlan - Terijoki-juhlan ja Kivennavan Kihut - Järvenpäässä 2.8.2015.

Kaksoijuhla kokoaa vanhan Kivennavan kylät yhteisille pitäjäjuhlilleen yli sadan vuoden tauon jälkeen. Terijokihan oli osa Kivennavan pitäjää vuoteen 1911 saakka, jolloin Terijoen kylä itsenäistyi omaksi pitäjäkseen. Vuosien saatossa Terijoen pitäjään liittyivät myös muut Kivennavan Suomenlahden rantakylät ja myöhemmin myös Uudenkirkon Tyrisevä.

Kahden luovutetun alueen yhteinen pitäjäjuhla aloitetaan Järvenpään evankelisluterilaisessa kirkossa ehtoollisjumalanpalveluksella ja itse pitäjäjuhla pidetään Järvenpää-talon isossa Sibelius-salissa. Tämä sali on tuttu juhlapaikka, koska siellä on vietetty monet Terijoki-juhlat "ennen vanhaan".

Terijoki-juhla ja Kivennavan Kihut tulevat näkymään elokuisena sunnuntaina Järvenpäässä, sillä juhlaväki siirtyy värikkäänä juhlakulkueena kylittäin läpi Järvenpään keskustan kirkolta Järvenpää-talolle.

Tervetuloa mukaan
                                                   juhlimaan kaksoisjuhliin
                                                            Järvenpäähän!

Terijoki-juhla ja Kivennavan Kihut

Terijoki-juhla ja Kivennavan Kihut järjestetään yhtenä kaksoisjuhlana Järvenpäässä Järvenpää-talon
suuressa Sibelius-salissa sunnuntaina 2.8.2015. Yhteisen pitäjäjuhlan lisäksi juhlapäivän ohjelmaan kuuluvat ehtoollisjumalanpalvelus, kenttälounas ja juhlakulkue.

Ensimmäistä kertaa yhdessä pidettävällä pitäjäjuhlalla on takanaan pitkät omat erilliset perinteet. Nyt pidettävä Terijoki-juhla on järjestyksessään 76. pitäjäjuhla ja Kivennavan Kihut on järjestyksessään 68. Kihut.

Kivennavan Kihut

Kihu-sana tarkoittaa suurehkon väkijoukon tiivistä liikehdintää. Kihuilla onkin tuhatvuotinen tausta
Kivennanavan pitäjän väen kokoontumisessa, mutta Kihut elivät Kannaksella kukoistuskauttaan 1920- ja 1930-luvuilla, jolloin kerran kesässä pitäjän väki kokoontui yhteen sankoin joukoin Kivennanvan Kirkkomäelle. Sotien jälkeen Kihut jatkoivat vanhaa perinnettä uusilla sijoillaan Kivennavan pitäjäjuhlana.

Ehtoollisjumalanpalvelus

Yhteinen pitäjäjuhlapäivä alkaa kello 10.00 ehtoollisjumalanpalveluksella Järvenpään evankelisluterilaisessa kirkossa seurakunnan kappalaisen James Cox ́in johdolla. Piispa emeritus Kalevi Toiviainen saarnaa. Ehtoollisen jälkeen muistetaan edellisen vuoden aikana poisnukkuneita terjokkoisia ja kivennapalaisia Kivennavan kirkonkellojen kumahduksien saattelemana. Jumalanpalveluksen lopuksi siunaamme seppelepartiot matkaan Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkille Järvenpään hautausmaalle ja Terijoen kirkkopuistoon haudattujen sankarivainajien muistomerkille Tuusulan Paijalan hautausmaalle.

Kenttälounas

Jumalanpalveluksen jälkeen noin 11.30 alkaen on mahdollista nauttia maksullinen kenttälounas kirkon
aukiolla ja seurakuntasalissa.

Juhlakulkue

Kenttälounaan jälkeen juhlaväki siirtyy kello 13.00 alkaen kulkueena kyläkylttien perässä Järvenpää-talolle pitäjäjuhlaan reittiä Järvenpään kirkko - Kävelykatu - Järvenpää-talo. Terjokkoiset kulkevat yhteisen Terijoki-banderollin perässä, jossa lukee myös kaikki Terijoen kylät ja koulupiirit.

Pääjuhla Järvenpää-talolla

Pitäjäjuhla alkaa kello 15.00 Järvenpää-talon Sibelius-salissa. Pääjuhlassa musiikkia  esittää
 Jarmo Tikka. Runonlausuntaa esittää Eija Sipiläinen ja murrepakinan esit-
tää Pirkko-Mari Ahola. Juhlapuheen pitää professori Maria Lähteenmäki. Pitäjäjuhla päättyy yhdessä