Terijoki-Seura ry

Evakkovaellus Porkkalan tunnelmissa

Yhdeksäs Evakkovaellus kuljetaan elokuussa Porkkalan evakuoinnin merkeissä rajaseudun
tunnelmissa. Vaellus on lauantaina 15.8 ja se alkaa Sjundbyn linnan luota Siuntiosta.
Reitin pituus on noin 8 km.

Tapahtumassa muistetaan kaikkia sotien aikana evakkoon joutuneita, mutta erityisesti halutaan tuoda
esiin Porkkalan evakuointi syyskuussa 1944. Moskovan välirauhan yksi ehto oli 925 neliökilometrin kokoisen Porkkalan alueen vuokraaminen Neuvostoliiton sotilastukikohdaksi 50 vuodeksi.

Käsky evakuointiin annettiin 19.9.1944 ja alue piti tyhjentää 28.9.1944 iltaan mennessä. Kun alueen 7300 asukasta lähti kotiseuduiltaan, tulevaisuus oli monin tavoin epävarma. Kukaan ei tuolloin osannut kuvitella, että Neuvostoliitto palauttaisi Porkkalan ennen vuokrasopimuksen päättymistä jo 1956.

Porkkalan alue käsitti Kirkkonummen ja Siuntion kuntien eteläosat, Degerbyn kunnan melkein
kokonaan ja pienet osat Espoon ja Inkoon kunnista.

Evakkovaellus lähtee Sjundbystä kello 12.30. Ohjelma ja kahvitarjoilu linnan pihalla alkavat jo kello kymmenen jälkeen. Vaelluksen lähettää liikkeelle sen suojelija Elisabeth Rehn. Vaellus päättyy Lepopirtille, Siuntion Rantasipiin.

”Kaikki tiedämme Karjalasta evakuoidut, joita on todella suuri määrä. Samat tunnemuistot yhdistävät Karjalan, Sallan, Petsamon ja Porkkalan lapsia. Samat muistot elävät edelleen ja vaikuttavat Porkkalan lapsissa, jotka evakuoitiin tuolloin. He joutuivat samalla tavalla jättämään kotinsa ja lähtemään
tuntemattomaan. Evakkolasten yhdistys tahtoo yhteistyössä Porkkalan Parenteesin kanssa kunnioittaa näitä Porkkalan lapsia tämän vuoden Evakkovaelluksella”, sanoo Evakkolapset ry:n puheenjohtaja Eini Hämäläinen.

Vaelluksen järjestää Porkkalan Parenteesi ry. yhteistyökumppaninaan Evakkolapset ry., jonka
aloitteesta Evakkovaellukset alkoivat 2006.

Tänä vuonna Terijoki-seura ja Järvenpään Karjala-Seura osallistuvat tapahtumaan.

Evakkovaellukseen osallistuminen maksaa paikanpäällä maksettuna 30 euroa, mikä sisältää keittolounaan ja kahvin. Tapahtumaan voi ilmoittautua myös ennakkoon 31.7 mennessä, jolloin hinta on 20 euroa. Ennakkoilmoittautumisen voit tehdä osoitteessa www.porkkala.net/fi.

Jos voimat eivät riitä kävelemiseen, se ei estä osallistumasta tapahtumaan, koska vaelluksen aikana
on tarjolla kuljetus. Kuljetustarpeesta on ehdottomasti mainittava ilmoittautumisen yhteyessä tai se on varattava etukäteen osoiteesta www.porkkala.net/fi.

Terijoki-Seura järjestää tapahtumaan linja-autokuljetuksen, joka lähtee Järvenpään linja-autoasemalta
klo 9.00 ja Helsingin Kiasman pysäkiltä klo 9.45. Kuljetuksesta peritään noin 10 euroa. Varaa paikkasi kuljetukseen ilmoittautumalla Hannele Hintzellille 31.7.2015 mennessä numeroon 040 596 1020.