Pärssisen Sukuseura ry

7 vaakunan kuva

Ensimmäiset Pärssiset on Persin-nimisinä paikannettu Muolaan Pärssilän, myöhemmin Kyyrölän, kylään  ja 1600-luvun alkupuolelle.Sieltä sukua on levinnyt ensin Pyhäjärvelle Kahvenitsan alueelle ja edelleen pohjoiseen Käkisalmen ja Lumivaaran seuduille, naapurikuntiin Räisälään ja Sakkolaan sekä etäämmälle Viipurin maalaiskuntaan.

Nykyään eniten Pärssisiä löytynee Pirkanmaan, Satakunnan ja Uudenmaan alueilta.

Pärssisen sukuvaakuna

Pärssisen Sukuseura ry

19.01.2008 perustetun Pärssisen Sukuseura ry:n tarkoituksena on selvittää Pärssisen suvun vaiheita ja historiaa, vaalia suvun perinteitä sekä edistää yhteenkuuluvuuden tunnetta suvun nykyisten jäsenten keskuudessa. Seura pyrkii myös tekemään sukuseura- ja sukututkimustyötä tunnetuksi ja muutenkin edistämään kotiseututyötä.

Pärssisten sukututkimukset

– käytettävä tutkimusohjelma

Pärssinen nimellä on väestörekisterissä toistatuhatta henkilöä. Lisäksi nimi on entisenä nimenä lähes viidelläsadalla henkilöllä. Sukututkimuksella pyritään selvittämään näiden kaikkien sukulaisuussuhteet. Työtä jatketaan olemassa olevien tutkimusten ja selvitysten antamalta pohjalta. Sukuseuralle on hankittu 100 vuotta ja sitä nuorempien henkilörekisteritietojen tutkimusoikeus Arkistolaitokselta. Seuralle on laadittu Sukututkimusrekisteriseloste asioinnin varmistamiseksi eri viranomaisten arkistoissa ( mm. maistraatit). Jokainen sukututkija hankkii vastaavat luvat itselleen ja laatii oman sukututkimusselosteen. Kaudella 2012-2013 päätetään sukututkimuksen mahdollisista rajauksista / aikajärjestyksestä sukukirjan tekoa varten.

Pärssisen suvun sukututkimusten eri osasten kokoamisessa on jo aiemmin päätetty ottaa käyttöön Sukujutut-ohjelma sitä ennen käytetyn  Suomen Sukututkimusseuran  Sukuohjelmisto 2004:n asemasta. Vaihdos on tehty siksi, koska ko. 2004 ohjelmaa ei enää ole aikoihin päivitetty eikä kehitetty sen luoneen ohjelmistokehittäjän kuoltua ja ohjelma jäämässä vähitellen kokonaan pois käytöstä. Toivotaan, että Pärssisten  sukua eri tahoilla tutkivat käyttäisivät Sukujutut-ohjelmaa. Tällöin tietojen yhdisteleminen on mahdollisimman helppoa ja saamme nopeasti koottua yhteen kaikki Pärssisistä tehdyt tutkimukset.

Sukuseuran puheenjohtaja

Antero Pärssinen

Kiviniementie 424

17120 Paimela