Pääkaupungin Karjalaiset

Tallimestarintie 4,02940 Espoo

puh. 0400 548 450

helenamustonen [at] suomi24.fi

Sihteeri ja jäsenasiain hoitaja:

Sisko Pajunen

Karhusuonkuja 9, 00720 Helsinki

puh. 385 2228, 040 708 3768

sisko.pajunen [at] saunalahti.fi

Muut jäsenet:

Anne Lehtovirta

Veronica Lumioksa

Anna Parviainen

Marja-Riitta Pitkänen

Anu Teristö

Pääkaupungin Karjalaiset ry

Yhdistys perustettiin vuonna 1945 pääkaupunkiseudun karjalaisten ja karjalaisuudesta kiinnostuneen väestön yhdyssiteeksi ja etujärjestöksi. Sodan jälkeisissä vaikeuksissa seura avusti monin tavoin pääkaupunkiseudun evakkojen elämää mm. rakennuttamalla heitä varten useita kerrostaloja osake- ja vuokra-asunnoiksi. Sittemmin yhdistys pystytti Hietaniemen hautausmaalle valtakunnallisen Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkin ja osallistui Karjalatalon aikaansaamiseen järjestö- ja kulttuurityön keskukseksi.

Tänään seura on olemassa karjalaisen kulttuuriperinnön säilyttämiseksi ja kehittämiseksi sekä tältä pohjalta nousevan sosiaalisen ja harrastustoiminnan ylläpitämiseksi. Toiminnassa sekä vaalitaan perinteitä että etsitään uusia toimintamuotoja. Monet seuran jäsenistä toimivat myös juuriensa mukaisissa pitäjä-, kylä- ja muissa perinneyhteisöissä.

Yhdistys kuuluu jäsenenä Karjalan Liittoon, Uudenmaan karjalaisseurojen piiriin ja Pääkaupunkiseudun Karjalaisyhteisöt Pääsky ry:hyn ja on Karjalaisen Nuorisoliiton kannatusjäsen.

**

Vuonna 2017 jäsenmaksu on 25 euroa, mistä 10 euroa on yhdistyksen ja 15 euroa Karjalan Liiton osuus. Jokaisen jäsenen odotetaan kuuluvan myös Karjalan Liittoon. Kuitenkin useampaan seuraan/yhdistykseen kuuluva maksaa Liiton jäsenmaksun vain yhden yhdistyksen kautta.

Karjalan Liiton jäsenenä saat Karjala-kortin, jolla saa alennuksia lukuisissa liikkeissä, joka oikeuttaa Karjalaisen kesäkodin käyttöön jäsenhintaan, jolla pääsee Karjalaisille kesäjuhlille alennuksella ja saa tietorikkaan Karjalan kunnaat -lehden kahdesti vuodessa.

Luettavaa

Tietokirjailija Paavo Suonisen teokset:

Karjala keskellämme – Pääkaupunkiseudun ja Karjalan vuorovaikutuksesta kautta aikojen. Suomessa Karjalan ja muiden maakuntien välinen vuorovaikutus on synnyttänyt yhtenäisen Suomen kansan. Keitä me sitten olemme ja mistä tulemme? Tämä vastikään ilmestynyt kirja vastaa kysymykseen kuljettaen karjalaisuutta historian hämäristä tähän päivään. Hinta 30 euroa.

Mannerheim – suurin suomalainen. Mannerheimin kirjeenvaihtoon perustuva kirja, josta Paavo Suoninen sai Sotainvalidien veljesliiton ansiomitalin. Hinta 20 euroa.

Uuden Sammon saattajaksi – Karjalatalon 30 vuotta. Kalevalaisen kadunnimistön perusteella Käpylään paikkansa saanut evakkojen oma talo valmistui vuonna 1974. Hinta 10 euroa.

Kirjojen tilaukset Tuula Hämäläiseltä, puh. 040 554 6936, sähköposti tuula.hamalainen7 [at] saunalahti.fi

Kahvia ja käsitöitä naistoimikunnassa!

Kokoontumiset ovat aina parittomien viikkojen maanantaisin klo 17-19 Karjalatalon Tuurnakerhossa tai tarvikehuoneessa. Yhdessäoloa, käsitöitä, teemailtoja, vierailukäyntejä sekä myyjäisiä ym.  Yhteyshenkilöt Tuula Hämäläinen puh. 040 554 6936 ja Sisko Pajunen puh. 040 708 3768.

Olet tervetullut mukaan!

Puuttuuko kokoustila? Tuurnakerho on hyvä paikka pieniin tilaisuuksiin

Karjalatalon toisessa kerroksessa on Tuurnakerho ja sen välittömässä läheisyydessä pieni keittiö, jota voidaan käyttää oman tarjoilun järjestämiseen. Tilaa on mukavasti 10-12 hengelle ja kerhoa voivat vuokrata myös ulkopuoliset yhdistykset ja yksityiset henkilöt. Tuurnakerhossa on piano. Myös pöytäliinat ja astiasto ovat vuokrattavissa. Varaukset ja tarkemmat hintatiedot Tuula Hämäläiseltä, puh. 040 554 6936.

Karjalaisten kesäkoti

www.karjalanliitto.fi/jäsenyhdistyssivut/Pääkaupunkiseudun karjalaisyhteisöt Pääsky ry.

Pääkaupungin Karjalaiset ry:n jäsenenä sinulla on oikeus kesäkodin käyttöön jäsenhintaan. Kesäkodin osoite on Meri Perttilän polku 8, 00850 Helsinki (Jollas).