Laihian Karjalaiset ry

Paljastus:        13.6. 1982

Suunnittelu:     opettaja Yrjö Uimonen

Toteutus:         Tervajoen Kiviveistämö

Kiven muoto on tyylitelty kannel. Ylinnä oleva risti kaitsee ja suojelee Karjalaan jääneitä. Kiven mustaan etupintaan on kaiverrettuna Karjalan vaakuna ja teksti:

"Karjalaan jääneiden vainajien muistolle. Laihian Karjalaiset"

Oma lippu

Laihian Karjalaisilla on oma lippu Karjalan väreissä. Lipussa on kultainen Karjalan vaakuna sekä teksti: Laihian Karjalaiset ry.
Laihian seurakunnan hallussa oleva tankoon kiinnitetty lippu on käytettävissä karjalaisissa juhlatilaisuuksissa.

Kirja Laihian karjalaisista

Laihian Karjalaiset ry on vuonna 2000 julkaissut kirjan "Muisteloita". Kirjassa on 111 sivua eri henkilöiden kirjoituksia. Kirjaa voi ostaa seuran sihteeriltä hintaan 20 €.

Tarinatuokio

Tarinatuokio Ruutin-kartanossa

Kyykkää

Laihian Karjalaiset pitävät kyykkäharjoituksia viikottain koko kesän. Osallistumme piirin kilpailuihin ja vuosittain järjestämme ystävyysottelun Vaasan Karjala-seuraa vastaa, vuoroin Vaasassa, vuoroin Laihialla. Lisäksi osallistumme pyydettäessä esimerkiksi sukuseurojen kyykkäkisoihin.
Kyykän oppitunti
Viikottaiset kyykkäharjoitukset jatkuvat taas ensi kesänä.
Kyykkäharjoitus

TERVETULOA LAIHIAN KARJALAISET ry:n KOTISIVUILLE

Laihian Karjalaiset ry on 17.02.1946 perustettu yhdistys, joka kuuluu jäsenseurana Karjalan Liittoon. Laihian Karjalaiset ovat pääosin lähtöisin Metsäpirtistä ja Jaakkimasta sekä joitakin perheitä Lumivaarasta, Suistamolta, Suojärveltä, Hiitolasta ja Pälkjärveltä.
Perinteiset tupaillat ovat vuosikymmenien kuluessa muuntuneet tarinatuokioiksi, joissa enimmäkseen keskustellaan menneistä ja tulevista kulttuuritapahtumista joihin olimme ja olemme osallisina.

Ajan hengessä - perinteitä kunnioittaen!

Laskiaiseen, pääsiäiseen, jouluun jne liittyy oma kulttuuriperintönsä, jota pyrimme vaalimaan. Erityisesti karjalainen ruokaperinne on hyvin monipuolinen ja luonnonantimia monipuolisesti hyödyntävä.
Osallistumme vuosittain Karjalan Liiton järjestämille Karjalaisille kesäjuhlille sekä Karjalaseurojen Pohjanmaan piiri ry:n järjestämiin tapahtumiin. Piirin kanssa olemme olleet järjestämässä Laihialla Tuutha Siekii -tapahtumaa, Ksenja Mäkiselän -muistojuhlaa sekä Karjalaisia markkinoita. Laihian Karjalaiset jakaa Kukkulintu tunnustuspalkintoa laihialaisille yhteisöille ja yksityishenkilöille, jotka toiminnallaan ovat edistäneet kalevalaista ja karjalaista kulttuuria. Lukiolaisia kannustamme stipendillä vaalimaan suomen kieltä. Näissä hankkeissa toimimme yhdessä Laihian kunnan, laihialaisten yhteisöjen ja kulttuurivaikuttajien kanssa. Kesätapahtumat ovat osa Nuukuurenviikkoa.
Laihialla karjalaiset ottavat osaa myös sukuseurojen ja pitäjäseurojen toimintaan ja ovat mukana sekä kulttuuri- että kotiseutumatkoilla.

Karjalan Liiton liikuntaviikko / -päivä 2018

Karjalaseurojen Pohjanmaan piirin yhteinen liikuntapäivä lauantaina 28.04.2018 klo 12.00 Jouppilanvuoren esteettömällä kuntoreitillä Jouppilanvuorentie 66 Seinäjoki.

Omat eväät mukaan; mahdollisuus makkaranpaistoon laavulla. Laihialaiset tietysti kimppakyydillä!

Liikuntapäivä 29.04.2017

Liikuntapäivää vietettiin jo perinteisesti Rajavuoren Erä- ja vaelluskeskuksessa. Voisi myös sanoa, että vietettiin perinteisesti hyvinkin lumisissa olosuhteissa. Järjestäjien virheellisen ilmoituksen vuoksi sukset oli kuitenkin jätetty kotiin, joten ampumahiihtoviesti supistui pelkäksi ammunnaksi.

Kolme ulkolajia saaatiin kuitenkin vietyä läpi, joten ulkoiltuakin tuli jopa 1½ tuntia. Kilpailuja jatkettiin takkatulen ääressä SUOMI 100 -tietovisan puitteissa, pöytäkunnittain Pubivisa periaatteella.
Kun kaikki neljä lajia pisteytettiin asteikolla 0 -10 pistettä, voittajaksi selviytyi Orvokki. Onnittelut hienosta suorituksesta.
Riikka ja Erkki jakoivat kakkossijaa ja voittivat Tenhon täpärästi yhdellä pisteellä. Tiukassa kisassa puolet osallistujista sijoittui kahden pisteen sisään.

Kiitoksia osallistujille !

Lukion kirjoituskilpailu 2018

Lukion kanssa yhteistyössä toteutetun kirjoituskilpailun palkinto/stipendi luovutettiin Laihian lukion Itsenäisyyspäiväjuhlassa 5.12.2018. Vuoden teemana oli valeuutiset,  mielipiteet sekä sanojen ja tekojen ristiriita.  Stipendi jaettiin nyt kuudennen kerran.

Palkittu essee:

Nelli Porttila: "Taru ilmastonmuutoksen herroista"

Essee tarkastelee ilmastonmuutosta ja ruokapulaa pienen tytön ja vaikutusvaltaisen päättäjän näkökulmasta. Tietoa on, mutta sanat/sopimukset ja toimenpiteet eivät vastaa toisiaan. Uutisoidaan asioista, joita ei ole tarkoituskaan toteuttaa.

Esseiden taso oli tälläkin kertaa korkea ja ne vastasivat tarkoitustaan: kehittää Laihian lukiossa suomenkielen kirjallisia taitoja ja kielen vivahderikasta käyttöä

Laihian Karjalaiset ry (helmikuu 2018)

LaiKa ry on mukana tukemassa lasten liikenneturvallisuus-työtä lahjoittamalla Perälän koululle kaksi liikenteeseen liittyvää henkilökohtaista työkirjaa.

Lukion kirjoituskilpailu 2017

Lukion kanssa yhteistyössä toteutetun kirjoituskilpailun palkinnot (kaksi ensimmäistä palkintoa) luovutettiin Laihian lukion Itsenäisyyspäiväjuhlassa 5.12.2017 Monitoimitalolla. Vuoden teemana oli luonnollisesti Suomi 100 -itsenäisyyden juhlavuosi.  Stipendi jaettiin nyt jo viidennen kerran.

Palkitut esseet olivat:

1. Aino Alasaari: Kallis perintö  ja

1. Antti Tuomela: Suomen tie valtioksi valtioiden joukkoon.

Ensimmäinen essee tarkastelee itsenäistymisen vaiheita oman perheen kokemusten kautta. Toinen esseistä antaa hyvän kuvan Suomen itsenäistymisestä ja itsenäisyyden ajasta. Historiallisesta materiaalista on tehty hyviä, perusteltuja valintoja.

Kirjoitusten taso oli vähintäänkin hyvä ja ne vastasivat tarkoitustaan: kehittää suomenkielen kirjallisia taitoja Laihian lukiossa.

Palkitut esseet on julkaistu Kyrönmaa -lehdessä 25.01.2018.

LAIHIAN KARJALAISET ry  70-vuotta

Laihian Karjalaiset ry on perustettu 17.2.1946 Kylänpään koululla Laihialla. Perustetun seuran toimintamuotoja ovat olleet erilaiset kulttuuritilaisuudet, joissa on tuotu esiin käsitöitä ja ruokaperinnettä. Kalevalanpäivänä on luettu Kalevalaa Laihian kirjastossa. Tarinatuokioita pidettiin jäsenten kodeissa. Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki Laihian kirkon hautausmaalla paljastettiin 13.6.1982. Seura sai oman lipun vuonna 1999. Muisteloita -kirja julkaistiin vuonna 2000. Vuonna 2012 järjestettiin yksi kuudesta "Tuutha Siekii " - Karjalaista kulttuuria Pohjanmaalla 2012 -tapahtumasta Laihialla. Karjalaiset Markkinat on järjestetty vuosina 2013 ja 2014. Vuonna 2013 juhlittiin runonlaulaja Ksenja Mäkiselän syntymän 135-vuotisjuhlaa mm laskemalla seppele Laihian hautausmaalla olevalle hautakivelle. Evakkoon lähdön 70 -vuotispäivää juhlistettiin valokuva- ja kirjallisuusnäyttelyllä Laihian kirjastossa. Vuonna 2014 järjestettiin Wanhan ajan  iltamat.

Ajan hengessä - perinteitä kunnioittaen!

Tämän päivän karjalaisuutta on karjalainen kulttuuri eri muodoissaan: käsillä tekemisen kulttuuri, uuniruokien perinne ja luonnon hyödyntäminen, sukututkimus. Laihian Karjalaisten toiminnassa tämä näkyy eri tilaisuuksien menúissa, piirakkakurssien järjestämisessä, ohjelmallisissa liikuntapäivissä sekä kesäisin viikottaisessa kyykkäillassa. Tuemme Laihian lukion toimia hyvien suomen kielen taitojen kehittämisessä. Palkitsemme karjalaista kulttuuria ja seuran tavoitteita edistäviä, ansioituneita, seuran ulkopuolisia henkilöitä ja yhteisöjä Kukkulintu-palkinnolla.
LaiKa 70vLaihian Karjalaiset ry 70 v juhlayleisöä Laihian Meijerillä

Juhlapäivän ohjelma alkoi Jumalanpalveluksella Laihian kirkossa ja seppeleenlaskulla Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkillä. Meijerillä pidetyssä juhlassa luovutettiin Kukkulintu-palkinto Laihian lukion äidinkielen lehtori Terhi Tyynelälle. Karjalan nuoret neitoset tulkitsivat meille perinteistä ja ihan tämän päivänkin iskelmälyriikkaa. Juhlapuheessaan evl Heikki Rintanen valaisi ensin tuntojaan  "oman Karjalansa löytyessä" ja kertoi sitten suunitelmista, joita silloisessa Neuvostoliitossa oli osin jo etukäteen tehty luovutetun alueen "kehittämiseksi". Liisa Nurminen tulkitsi 2016 Pro Karelia palkittua Eeva Kilpeä: "Mie rakastan Sinnuu ko Karjalaa". Vähänkyrön Veljeskuoro eli meille Veteraanikuoro esitti mm "Laps olen Karjalan".  Tilaisuus päätettiin Karjalaisten lauluun, joka kajahtikin vahvemmin kuin koskaan. Pohojalaasittain "Soli komiaa".

Tilaisuuteen osallistui yli 70 ystäväämme, jotka myös anteliaasti tukivat hankkeitamme suomen kielen ja karjalaisen kulttuurin tukemiseksi.
Laihian Karjalaiset ry kiittää sydämellisesti:
-Laihian Sotaveteraaneja
-Laihian seurakuntaa
-Laihian reserviläisiä
-Laihialaisia yrityksiä

-Karjalan Liittoa
-Karjalaseurojen Pohjanmaan piiriä
-Sisar- ja veljesseurojamme ympäri laajan Pohjanmaan.
Suuret kiitokset Arvoisa juhlayleisömme, esiintyjät ja järjestelyistä huolehtineet!
Pohjanmaan orava 02

Hallituksen kokous ja Tarinatuokio

Seuraava hallituksen kokous ja  tarinatuokio tammikuussa 27.01.2019 Anita Sompin kotona Santaloukontie 203

Hallitus klo 11.30.

Tarinatuokio klo 13.00.

Muistattehan palauttaa kuntokortit Riikalle viimeistään tarinatuokiossa.

LaiKan vuosikokous

su 24.02.2019 klo 13.00 Kajaalassa.

Kyykkä

Kyykkää pelaamme taas lumien sulettua. Esitys uuden kentän löytämiseksi jätetty!

Karjalaiset Kesäjuhlat 2019

Hämeenlinnassa 14. - 16.06.2019.

Majoitus Hotelli Aulanko.

Ilmoittautuminen Tapio Laelle.

Valamon luostari

Kesämatka yhdessä Karjalaseurojen Pohjanmaan piirin kanssa 20. - 21.07.2019.

Ilmoittautuminen Tapio Laelle.
20150630_08

YHTEYSTIEDOT

Puheenjohtaja:

Erkki Hiltunen, erkki.hiltunen50@gmail.com

Sihteeri:

Riikka Rastas, riikka.rastas@gmail.com,

jäsenasiat

Muut hallituksen jäsenet:

Annikki Arbelius

Paavo Hiltunen
Keijo Niemelä, varapj

Taisto Niemelä
Lea Ranne
Sinikka Risku
Anita Somppi

Liikuntaviikon tapahtumia

2018

Liikuntaviikon tapahtumaa vietettiin yhdessä Karjalaseurojen Pohjanmaan piirin kanssa Seinäjoella Jouppilan vuoren liikunta-keskuksessa.

2017

Laihian Karjalaiset ry vietti Karjalan Liiton liikuntapäivää 29.04.2017 Rajavuoren Erä- ja vaelluskeskuksessa. Jälleen kerran kesälajeja jouduttiin soveltamaan varsin talvisiin olosuhteisiin.

2016

Liikuntapäivää vietettiin 03.04.2016 Rajavuoren Erä- ja vaelluskeskuksessa. Liikuntalajeina uusia kesäolympialajeja lumisiin olosuhteisiin sovellettuna.

2015

Laihian Karjalaiset järjesti liikuntapäivän Laihian Erä- ja vaelluskeskuksessa 14.04.2015 yhdessä Ilmajoen Karjalaisten ja Kurikan Karjalaisten kanssa. Osallistujia kaikkiaan kolmisenkymmentä.

2014

Karjalan Liiton liikuntaviikon tapahtumana järjestimme 23.04.2014 Ontuvan jäniksen jahti -tapahtuman, johon osallistui 11 metsästyskoiraa, yksi valejänis ja yksi oikea rusakko.

Kyykän parikilpailu 2018

Karjalaseurojen Pohjanmaan piirin parikyykän mestaruuksista kamppailtiin 16.8.2018 Laihialla Perälän koulun Rintatien kentällä. Mestaruuksia tavoitteli ennätykselliset yhdeksän joukkuetta. Kaikkiaan tapahtuma keräsi reilusti yli kolmekymmentä pelaajaa kannustajineen. Tapahtumaan pelivälineet ja buffetin  järjesti Laihian Karjalaiset ry ja ylituomarina toimi LaiKan puheenjohtaja Erkki Hiltunen.

Naisten sarjan mitalistit: 1. Vaasan Karjalaseura (Anja Paksu ja Raija Rapo), 2. Laihian Karjalaiset (Annikki Arbelius ja Riikka Rastas), 3. Ilmajoen Karjalaiset (Helvi Korjonen ja Aune Kortesmäki)

Miesten sarja: 1. Seinäjoen seudun Karjalaseura (Timo Tikka ja Sakari Karvo), 2. Vaasan Karjalaseura 2 (Jesse Laurén ja Kai Peksujeff), 3. Ylistaron Karjalaiset (Jari Hovatta ja Jorma Harsonen).

Kyykän parikilpailu 2017

Karjalaseurojen Pohjanmaan piirin kyykkämestaruuskilpailujen parikilpailut käytiin 09.08.2017 Kyrölän kentällä Vaasan Vähäkyrössä. Järjestäjänä toimi Vaasan Karjalaseura ry.

Parikyykkä 2017

Naisten parikyykän mitallijoukkueet 2017.

TULOKSET
Naisten parikilpailu:
1. Laihian Karjalaiset

2. Vaasan Karjalaseura

3. Ilmajoen Karjalaiset

Miesten parikilpailu:
1. Laihian Karjalaiset

2. Vaasan Karjalaseura

Yksilökyykkä

Seinäjoki, Törnävän kenttä 17.8.2017. Järjestäjänä toimi Seinäjoen seudun Karjalaseura ry

TULOKSET

Naiset: