Kiukaisten Karjalaseura ry.

Karjalan vaakuna

Räisälä Juhlan - ja Kiukaisten Karjalaseuran 70-vuotisjuhlan yhteydessä 3.7.2016 jaettiin seuraavat huomionosoitukset:

Karjalan Liiton piirakkamestari no. 97 Sylvi Pelkonen.

Karjalan Liiton hopeinen ansiomerkki Kirsti Torkkeli.

Karjalan Liiton pronssinen ansiomerkki Eira Laine, Ulla Lehtimäki, Sylvi Pelkonen, Jouko Perttu, Niilo Sinkko.

Räisälän Säätiön Kruunullinen merkki Liisa Nieminen.

Karjalan Liiton harrastusmerkki Erkki Marila, Ari Vesalainen, Leena Vihervuori

KIUKAISTEN KARJALASEURAN SYYSKOKOUS TO 8.11.2018 klo 14.00 HAROLAN KYLÄTALOLLA (entinen koulu). Esillä sääntömääräiset asiat.

SEURAN JOULUJUHLA KE 12.12.2018 klo 13.00 JOKISAUNALLA EURASSA.

Kiukaisten Karjalaseura ry. on perustettu 27.1.1946 Kiukaisissa asuvien karjalaisten toimesta, karjalassa syntyneiden ja heidän jälkeläistensä yhdyssiteeksi ja vaalimaan karjalaisia perinteitä. Jäseniä on tällä hetkellä n. 70. Seura järjestää virallisten kokousten lisäksi tarinatilaisuuksia sekä jäsenet osallistuvat Karjalaseurojen Satakunnan Piirin ja valtakunnallisen Karjalan Liiton tilaisuuksiin.

KIUKAISTEN KARJALAISTEN HISTORIAA

Kiukaisten pieni n. 3500 asukkaan kunta liitettiin 1.1.2009 Euran kuntaan. Aluetta halkoo Eura- ja Köyliönjoet. Uuden kotiseudun ja kodin täältä saivat Räisäläisistä Timoskan ja Unnunkosken koulupiirien asukkaat, johon kuului Tekemälahden laaja kyläkunta. Nämä kyläthän sijaitsivat Vuoksen vesistön länsirannalla, joka oli ja on kuuluisa rikkaasta ja rehevästä kasvillisuudestaan. Kiukaisiin siirtyi asukkaita monelta muultakin paikkakunnalta, esim. Kaukolasta.

Kun pika-asutustilojen muodostaminen pääsi alkuun, niitä saivat edellä mainittujen kylien asukkaat. Räisäläisiä oli n. 350 henkeä. Asuntoviljelys- ja viljelystiloja tuli n. 58 kpl. Tilojen koot olivat 1-17 ha viljeltyä. Suurimmat maanluovuttajat olivat Heikki Tolvi, Antti Maijala, Nestori Juusela, Niilo Jaakkola, Arvo Perttu, Paavo Perttu, Paavo Erkkilä, Vilho Erkkilä ja Niilo Myllymaa. Vaikka maanluovuttajat kokivat menetyksensä ehkä kipeänä, mainittavia erimielisyyksiä ei ollut, vaan suhtautuminen oli asiallista.

Jokainen uusi tilallinen tarttui saamaansa maa-alueeseensa innolla, kuin hukkuva oljenkorteen. Rakennuspiirustuksiin alettiin tutustua ja jokainen valikoi parhaaksi katsomansa. Tarvikepula oli samoin kuvaamaton. Väliaikaisen asumisen jälkeen päästiin muuttamaan uusiin koteihin vuosina 1947-49. Sitä mukaa alkoi osallistuminen kunnan, seurakunnan, erilaisten järjestöjen ja taloudellisten yhteisöjen toimintaan. Kunnan luottamustoimiin kauimmin kuuluivat Arvi Paavilainen, Viljo Tenhonen, Toivo Korte, Tauno Meski ja Lauri Paavilainen. Kirkkovaltuustoon ja -neuvostoon kuuluivat Väinö Poutanen, Hilkka Meski ja Laura Nurmi.

Räisälän Säästöpankki sulautettiin Kiukaisten Säästöpankkiin ja Hytinlahden Osuuskassa siirtyi ja liitettiin Eurajoen Osuuskassaan.

POIMINTOJA 50-VUOTISTAIPALEELTA

Seuran perustaminen

Kun jatkosodan päättymisestä oli kulunut n. kaksi vuotta, oli karjalainen väestö oman kotiseutunsa menetettyään löytänyt jo jokseenkin kokonaan paikkansa muun Suomen yhteydessä. Vuodet 1945 ja -46 olivatkin vilkasta karjalaisseurojen perustamisaikaa.Karjalan Liiton johdolla perustettiin paikallisia karjalaseuroja karjalaisten yhdyssiteeksi ja taloudellisten pulmien selvittämiseksi. Kiukaisissa asuvat karjalaiset päättivät 27. pnä tammikuuta 1946 perustaa Kiukaisten Karjalaiset -nimisen seuran.

Toimihenkilöt

Kiukaisten Karjalaiset ry:n ensimmäinen johtokunta oli seuraava; J. Miettinen, T. Turunen, A. Marila, T. Hannukainen, A. Lindemark, K. Kuuluvainen, T. Nousiainen, A. Junkkari, P. Tonteri, A. Tanninen, M. Marila ja A. Pöysti. Varajäseninä olivat T. Hirvonen, S. Suutari, V. Tenhonen, T. Laakso, H. Kuisma ja B. Kolsi.

Seuran puheenjohtajat

Johannes Miettinen -46-47, Toivo Ikävalko -48-52, Väinö Torkkeli -53-55, Toivo Hannukainen -56-57, Tauno Hannukainen -58-68 ja -70-71, Lauri Paavilainen -72-74, Tauno Meski -69 ja -75-81, Kirsti Lankinen -82, Aaro Sario -83-, Hilkka Meski, Pirkko Maula -2011, Jouko Perttu 2012-

Sihteerit

Toivo Turunen -46, Arvi Paavilainen -47-63, Juho Sinkko -65, Arvo Kiiskilä -66, Väinö Poutanen -67-82, Lauri Kiiveri -83-90, Liisa Nieminen -91-.2014, Leena Vihervuori 2015-

Kiukaisten Karjalaseura ry.

puh. 0400-611566

arves@wippies.fi

Euran Karjalaiset

Euran Karjalaiset lopettivat toimintansa vuoden 2017 lopussa, joten karjalaisuudesta kiinnostuneet Euralaiset olette sydämellisesti tervetulleita Kiukaisten Karjalaseuran jäseneksi sekä toimintaan mukaan. Ota yhteyttä puheenjohtajaan tai sihteeriin sähköpostilla tai puhelimella. Yhteystiedot löytyvät tältä sivulta.