Kirvu-Kerho ry

Tervetuloa

pääkaupunkiseudulla toimivan

Kirvu-Kerho ry:n tilaisuuksiin!

Kerhon tapahtumiin osallistuminen ei edellytä jäsenyyttä.

Tarinaillat

Pidämme yhdessä hiitolalaisten ja kaukolalaisten kanssa tarinailtoja  helmi-, maalis- ja huhtikuun sekä syys-, loka- ja marraskuun kolmantena tiistaina Karjalatalolla (Käpylänkuja 1, Helsinki)

klo 16 (huom. aika muuttunut viime vuodesta!)

Ensin on tarjolla kahvia ja pullaa ja usein myös jotain suolaista. Samal saap haastaa. Sitten on ennalta ilmoitettu esitys tai alustus ja lopuksi pienet arpajaiset.

Pääsy tarinailtoihin on ilmainen, mutta jos haluaa kahvit ja kolme arpaa, maksu on 5 € /henkilö. Voit tuoda myös pienen arpajaisvoiton.

Tarinaillat ovat samalla OK-vertaisopintoryhmiä.

Retket

Hiitolaiset ry järjestää tutustumiskäynnin Urho Kekkosen museoon Tamminiemeen lauantaina 26. toukokuuta 2018. Kirvulaiset ovat tervetulleita mukaan.

Kesäinen ilta Jollaksessa

Vietämme kesäistä iltaa Karjalaisella Kesäkodilla Jollaksessa 15. elokuuta 2018 n. klo 16 tai 17 alkaen, lisätietoja myöhemmin.

Syksyn tarinaillat

- tiistaina 18. syyskuuta 2018 klo 16 - 18

Katsotaan, mitä kaikkea internetissä on Kirvusta: tietoa, valokuvia, kyläkarttoja, isojakokarttoja, Puolustusvoimien valokuvia sota-ajalta. Tietoisku Kansallisarkiston aineistoista. Wärtsilä-sali.

- tiistaina 16. lokakuuta 2018 klo 16 - 18

Hiitolaiset ry järjestää ohjelman: JH Erkon  arkisto. Wärtsilä-sali.

- tiistaina 20. marraskuuta 2018 klo 16 - 18

Ikävä kyllä tietoteknisten ongelmien takia ei marraskuussa 2017 nähty osaa "Vapaussota ja Talvisota” opetusneuvos Antti Henttosen DVD:stä ”Itsenäisyyssodat kotiseudullamme Antreassa ja Vuoksenrannassa". Nyt se katsotaan; mukana on toimiva tietokone. Wärtsilä-sali.

- myöhemmin v. 2019

Katsotaan loppuosa "Jatkosota” opetusneuvos Antti Henttosen DVD:stä ”Itsenäisyyssodat kotiseudullamme Antreassa ja Vuoksenrannassa". Wärtsilä-sali.

Pikkujoulu

Pikkujoulu on lauantaina 8.12.2018 alkaen klo 13

yhdessä hiitolalaisten ja kaukolalaisten kanssa Karjalatalolla Laatokka-salissa. Juhlassa on ohjelmaa, ja laulamme yhdessä joululauluja. Tarjoilua järjestetään; ainakin viime vuosina on ollut riisipuuroa ja väskynäsoppaa, kahvia, joulutorttuja ja piparia. Tarjoilun takia joudutaan keräämään pääsymaksu, jonka suuruutta ei vielä ole päätetty. Jos haluat, voit tuoda pienen arpajaisvoiton, sillä lopuksi on arpajaiset.

Retket

Kirvu-Kerho ry on tehnyt vuosien mittaan muutaman tunnin retkiä mm. Kirvu-museoon Mäntsälään, Vironperälle, Hyrsylänmutkaan Lohjalle ja teatteriin Lahteen, mutta viime vuosina ei retkille ole enää riittänyt tarpeeksi osallistujia. Jos kiinnostusta riittää, voidaan kyllä tehdä retki johonkin sopivaan kohteeseen. Yksi mahdollinen kohde on Kirvun arkisto Mäntsälässä.

Kirvu-kerho ei ole aikonut tehdä matkaa Kirvuun. Sinne tehdään kyllä joka vuosi useita ryhmämatkoja, mm. Mäntsälässä toimiva Kirvun Pitäjäseura ry järjestää. Matkoista löytyy ilmoituksia sivuilla www.kirvu.fi ja Karjalanliiton sivuilla.

Aikaisempia Kirvu-Kerhon tarinailtojen aiheita

Kirvun kihut, kihupyhä ja kihuilijat, Kirvulaisia puumerkkejä ja niiden käyttö vanhoissa asiakirjoissa, Aallon kirjaston korjaus ja kunnostus Viipurissa, Urheiluseura Kirvun Vilkkaan toimintaa ennen ja nyt, Kirvun Inkilän kyläyhdistyksen toiminta, Kirvun kansanpuvut, Kirvun kirkot, Kirvun luonnonparantola, Vanhoja rakennustapoja, Entisajan leikkejä, Kirvulaista suullista perinnettä, Karjalan metsäteollisuus ja metsävarat ennen sotia, Kirvulaisia perukirjoja 1800-luvulta, Sukututkimus, Työvelvollisuus sota-aikana, Suojärveltä lapsena siviilisotavangiksi Neuvostoliittoon, Kotitalon osto venäläisiltä Antrean Henttolasta, Hevosten käyttö sodassa, ym ym.

Myös hiitolalaisilla on ollut hyvin mielenkiintoisia aiheita, mm Kalevala-korut, tutkimusmatka Kostamuksen luonnonsuojelualueelle Kiitesjärvelle, Seija ja Orlando Molinan perheen elämää Chilessä sotilasvallankaappauksen aikaan 1973, pastori Orlando Molinan kotimaa trooppinen Venezuela.