Karjalan Kaiku ry

Penttilänkatu 13 C 11

mkoivula(at)saunalahti.fi

Kuva0048

Karjalan Kaiku Sortavalassa, Riekkalansaaren sillalla 8.7.2012.

Kaiku 75 kuoro

Karjalan Kaiku 75 vuotta

Historia

Karjalan Kaiku ry. on perustettu Tampereella vuonna 1940. Talvisodan jälkeen se aloitti toimintansa Tampereen Karjala-Seuran sekakuoron nimellä. Kuoron syntysanat on lausunut tulisieluinen karjalainen Annikki Vilpponen. Ensimmäisenä kuoronjohtajana on toiminut Pekka Alopaeus vuosina 1940-43. Kuoron vahvuus oli aluksi n. 120 laulajaa. Kuoron nimi lyhennettiin Karjalan Kaiuksi 1945, jonka jälkeen kuoro sai oman lipun vuonna 1950. Karjalan Kaiku aloitti itsenäisenä yhdistyksenä 1955. Vuodesta 2007 alkaen kuoro on toimint naiskuorona ja sen vahvuus on noin 25 laulajaa ja jäsenmäärä on noin 30 henkeä. Tällä hetkellä kuorossa on mukana muutamia laulajia, joiden vanhemmat tai he itse ovat juuriltaan karjalaisia. Kuoronjohtajana toimii Anni Nousiainen.

Toimintaperiaate

Karjalan Kaiun tarkoituksena on herättää ja ylläpitää harrastusta etupäässä suomalaisen ja ennen kaikkea karjalaiseen kuoromusiikkiin, sekä edistää ja tukea musiikkitoiminnan kehitystä kotipaikkakunnalla ja toimia yhdyssiteenä karjalaisten keskuudessa. Kuoron esityksestä on Karjalaisseurojen Tampereen piiriin perustettu musiikkitoimikunta 2009. Kuoron virallinen esiintymisasu on kansallispuku.

Sortavala, Lambergin lomakylä

IMG 0016 R