Karjalaisseurojen Kymenlaakson piiri ry

70. Karjalaiset Kesäjuhlat 15. - 17.6.2018 Kouvolassa

Kouvola sijaitsee Kymijoen varrella Kymenlaakson maakunnassa. Kauppalaksi se perustettiin 1922 ja 1960 siitä tuli yksi Suomen kuudesta ensimmäisestä uudesta kaupungista. Nykyisin puhutaan Suur-Kouvolasta, kun 2009 alussa Kouvolan, Anjalankosken ja Kuusankosken kaupungit, Elimäen, Jaalan ja Valkealan pitäjät yhdistyivät ja nimeksi tuli Kouvola. Asukkaita on yli 85.000. Maantieteellisesti Kouvolan alue käsittää laajan alueen Pohjois-Kymenlaaksossa. Ensimmäinen Salpausselkä jakaa alueen runsasjärviseen ja metsäiseen pohjoisosaan ja vähäjärviseen, tasaisempaan ja viljelyksiä käsittävään eteläosaan. Kymijoki virtaa mutkitellen alueen halki laskien useina haaroina Suomenlahteen.

Kouvolaan pääsee rautateitse neljästä suunnasta: 1)  Helsingistä Lahden kautta, 2) Kotkasta, 3) Mikkelistä (Savon rata) ja 4) Joensuusta Lappeenrannan kautta (Karjalan rata) sekä Venäjältä Vainikkalan raja-aseman kautta.

Kouvolan kautta kulkevat valtatiet 6 (Koskenkylä-Kouvola-Lappeenranta-Joensuu-Kajaani) ja 15 (Kotka-Kouvola-Mikkeli). Lisäksi valtatie 12 (Rauma-Tampere-Lahti-Kouvola) päättyy sinne.

Lähin matkustajaliikennettä tarjoava lentoasema on noin 85 km:n etäisyydellä Lappeenrannassa. Kaupungin alueella sotilaskäytössä on Utin lentoasema sekä pienkoneille Saveron, Selänpään ja Ummeljoen lentokentät.

Kouvola on seutunsa liikenteellinen, kaupallinen, hallinnollinen, oikeudellinen ja koulutuksellinen keskus, Yliopistotasoista tutkimusta ja opetusta tarjoaa Lappeenrannan teknillisen yliopiston Kouvolan yksikkö. Kymenlaakson ammattikorkeakoulu tarjoaa liiketalouden sekä muotoilun ja median ammattikorkeakouluopetusta. Kulttuuria on Kouvolassa monenlaista: Kouvolan Teatteri, kirjastot, Kymi Sinfonietta, Pohjois-Kymen musiikkiopisto, orkesterit ja kuorot sekä ystävyyskaupunkitoiminnat.

Urheilua harrastetaan monissa lajeissa ihan huipulla. Kouvolan keskustan läheisyydessä Ravikylässä on Kouvolan ravirata ja Tykkimäessä moottorirata, huvipuisto, camping ym.

Kesäjuhlien päätapahtumat sijoitetaan Kouvolan keskusurheilukentän läheisyyteen. Kouvolan jäähalli on yksi Suomen suurimmista jäähalleista.

Karjalaisten Kesäjuhlien järjestäjät ovat Karjalan Liitto ry ja Karjalaisseurojen Kymenlaakson piiri ry.

Majoittumiset:

Original Sokos Hotel Vaakuna,   Hovioikeudenkatu 2, Kouvola

020 123 4651     reception.kouvola@sokoshotels.fi

Cumulus Kouvola,  Kouvolankatu 11, Kouvola

020 048 123     kouvola.cumulus@restel.fi

Hotelli Turistihovi,  Kouvolankatu 23, Kouvola

05 311 5661     myynti@turistihovi.fi

Tykkimäki Camping,  Käyrälammentie 22, Kouvola

05 321 1226     camping@tykkimaki.fi

Hotelli Sommelo,  Pallokentäntie 2, Kuusankoski

05 740 701     sommelo@avainhotellit.fi

Nuorisokeskus Anjala,  Ankkapurhantie 15, Anjala