Joensuun Sortavala-Seura

TOIMINTAKERTOMUS

Vuosi 2013 oli seuramme 35. toimintavuosi.

Seuran toiminnan jatkuvuuden takaaminen on tärkeää samoin kuin karjalaisen kulttuurin säilyttäminen tulevien polvien tietoisuudessa.

Jäsenmäärä on pysynyt ennallaan, jäseniä oli vuoden lopussa 73, uusia jäseniä saimme 9 ja 9 jäsentä on ilmoitettu eronneeksi. Naisia oli 48 ja miehiä 25.

Jäsenistön keski-ikä oli laskenut ollen nyt 69 vuotta.

TOIMINTA

Olemme tavanneet tarinatuokiossa entiseen tapaan kuukauden toisena keskiviikkona lukuun ottamatta kesäkuukausia. Kokouspaikkana on ollut edelleen Palvelukeskus Koivupihan Kantarelli-ravintola. Yhteistyö Joensuun kaupungin/Koivupihan kanssa on jatkunut ja olemme saaneet ilmaisen kokoustilan.

Tammikuun tarinatuokiolla aloitimme vuoden toiminnan, vierailijat kirjailija Unto Martikainen ja Noora Pääkkönen, PohjolanMatka. Läsnä 22

Helmikuussa oli sääntömääräinen vuosikokous, puheenjohtajana toimi Reima Karetie, sihteerinä Pirkko Tolvanen. Läsnä 16

Maaliskuussa lauloimme paastonajan virsiä, juonto Ensio Larema, säestys Leena Suomela. Läsnä 19

17.3. Helsingin Sortavalalaisten 60-vuotisjuhlaan Helsingissä osallistuivat Asta Ruokolainen, Tuula Tolkki ja Pirkko Tolvanen.

Huhtikuussa Asta Ruokolainen näytti kuvia Sortavalasta ennen ja nyt.

Läsnä 26

Toukokuun tarinatuokiossa Päivi Hamunen ohjasi tuolijumppaa. Läsnä 12

4.5. Joensuun Suistamolaisten 50-vuotisjuhlaan osallistuivat Leena Aalto, Tuula Kuisma ja Pirkko Tolvanen.

7.5. Hoitokoti Helmen tutustumiskäyntiin osallistui 15 jäsentä.

14–16.5. hautainhoitomatkaan Sortavalaan puutarhaneuvos Reima Karetien johdolla osallistui 8 seuramme jäsentä.

Kesäkuu

13–16. 6. Petroskoin Laulujuhlille osallistui 12 jäsentä.

30.6–2.7. Joensuun Värtsiläisten Seuran matkalle Viipuriin osallistuivat Pekka Porkka ja Pirkko Tolvanen.

Heinäkuu

14.7. Joensuun Pälkjärveläisten kesäjuhlaan Joensuussa osallistui Pirkko Tolvanen.

Sortavalan Pitäjäseuran kesäjuhlille Jyväskylässä osallistuivat Anja ja Vuokko Laurikainen.

Syyskuun tarinatuokiossa vierailivat Jaakko Savolainen ja Pertti Kasurinen Joensuun Sydänyhdistyksestä.

Läsnä 20

Lokakuussa Ensio Larema esitelmöi aiheesta ”Ikäihmisen elämänarvot”.

Läsnä 16

Marraskuussa kunnallisneuvos Eeva Turunen kertoi julkaisemastaan kirjasta

Läsnä 19

Joulukuussa vietimme joulujuhlaa Ravintola Pinjassa nauttien perinteisen jouluaterian. Läsnä 28

14–15.12 pikkujoulumatkalle Sortavalaan osallistui viisi jäsentä.

Tarinatuokioiden yhteydessä on ollut arpajaiset.

HALLINTO

Hallituksen puheenjohtajana on ollut Ensio Larema, varapuheenjohtajana Tuula Kuisma.

Varsinaiset jäsenet Vuokko Laurikainen, Asta Ruokolainen, Pirkko Tolvanen, Tuula Tolkki ja Teuvo Vihervuori sekä varajäsenet Leena Aalto ja Pekka Porkka. Jäsenrekisterin ja seuran kotisivujen vastuuhenkilönä on ollut Tuula Tolkki, sihteeri/rahastonhoitajana Pirkko Tolvanen. Kokouksia on ollut 8, kokoukset on pidetty Ravintola Pihvinikkarissa.

Vuosikokouksen valitsemat toiminnantarkastajat ovat olleet Anja Pyykönen ja Aune Tikka varalla Kaija Riikonen ja Raili Piiparinen.

Talous

Toiminnan on mahdollistanut pääosin jäsenmaksuista seuralle jäävä osuus, 8 euroa/jäsen sekä arpajaistuotto, pientä tuloa on saatu myös Joulukannel-lehden myynnistä.

Seura on myös painattanut Sortavala-aiheisia kortteja, joiden myynnistä on jäänyt seuralle pieni osuus.

Karjalan Liitto ry, jäsenyydet ja edustukset

Ensio Larema on kuulunut Karjalan Liiton liittovaltuustoon varsinaisena ja Leena Aalto varajäsenenä.

Ensio Larema on Liiton hallituksen jäsen v 2013–2016.

Tuula Kuisma on kuulunut Liiton naistoimikuntaan.

Karjalan Liiton ”evakkoralliin” seuran jäsenet osallistuivat, tuloksena runsas 3000 liikuntasuoritusta.

Karjalaisseurojen Pohjois-Karjalan Piiri ry

Piirin puheenjohtajana on ollut Ensio Larema, varapuheenjohtajana Tuula Kuisma.

Piirin sihteerinä ja aluevastaavana on ollut Leena Aalto, hallituksessa Asta Ruokolainen ja Tuula Tolkki.

Vuosikokouksen valitsemina kokousedustajina ovat olleet Pekka Porkka ja Pirkko Tolvanen.

Piirin kotisivuja on hoitanut Tuula Tolkki.

21.3. Virpomajuhlaan Carelicumissa osallistui 5 jäsentä, juontajana Ensio Larema.

26.3. kevätkokoukseen osallistuivat Ensio Larema, Leena Aalto, Tuula Kuisma, Tuula Tolkki ja Pirkko Tolvanen.

2.11. Kekri-sadonkorjuun kiitosjuhlaan osallistui viisi jäsentä, järjestelyissä mukana myös Ok-opintokeskus ja Joensuun ev.lut. ja ort. seurakunnat.

26.11. Syyskokoukseen osallistuivat Ensio Larema, Leena Aalto, Tuula Kuisma, joka oli kokouksen puheenjohtajana, Tuula Tolkki ja Pirkko Tolvanen.

Ok-opintokeskus ja Kalevalaiset Naiset ry

Piiri ja seura ovat tehneet yhteistyötä ko. yhdistysten kanssa.

28.5. Ok-opintokeskuksen ”Kevätkahveille” osallistuivat Tuula Tolkki ja Pirkko Tolvanen.

6.7. Miihkali Arhippaisen kukitusjuhlaan Karjalan Talolla Joensuussa heinäkuussa osallistuivat Leena Aalto, Tuula Tolkki ja Pirkko Tolvanen.

11.9. Wanhan kaupungin päivään Taitokorttelissa osallistuivat Tuula Tolkki ja Kirsti Relander.

10.10. Ok-opintotukikeskuksen ja Karelia Expertin tapahtumaan ”Suomalaiset viestijöinä” sekä ”Rajalla tapahtumaan” marraskuun lopulla osallistui Pirkko Tolvanen. Venäjän Värtsilän esikouluun lahjotettiin toistakymmentä paria sukkia, jotka neuloivat Anja Tykkyläinen ja Pirkko Tolvanen.

6.11. Pohjois-Karjalan Maakuntaliiton ja Karjalaisten kotiseutualuehankkeen järjestämään seminaariin ”Kotiseutualue karjalan kielelle ja kulttuurille” osallistuivat Ensio Larema, Vuokko Laurikainen, Pekka Porkka ja Pirkko Tolvanen.

JÄSENASIAT

Jäsenmaksu on ollut 20 euroa v. 2013.

Jäsenmaksujen perimisen on hoitanut rahastonhoitaja jäsenkirjeen mukana toimitetulla maksulomakkeella. Maksun suorittamatta jättäneet on poistettu seuran jäsenyydestä.

Jäsenten merkkipäiviä on muistettu onnittelukortein.

Tarinatuokioiden vierailijoita on muistettu käsin tehdyillä puna/mustilla sukilla tai kukkasin.

Jäsenet saavat Liiton postittamana kaksi kertaa vuodessa ilmestyvän Karjalan kunnaat-lehden sekä Karjala kortin.

Uusille jäsenille on tilattu ”Karjala-lehden” näytenumerot.

Liiton painattamaa Joulukannel lehteä sekä joitain Liiton tuotteita on myyty jäsenille.

Tiedottaminen on hoidettu jäsentapaamisissa, sähköposteilla, sanomalehti Karjalaisen järjestöpalstalla sekä helmikuussa lähetetyllä jäsenkirjeellä.

Joensuussa 8.1.2014

HALLITUS