Harlu-seura ry

Harlu-seura ry.

Toimintakertomus vuodelta 2017

Harlu-seuran tarkoituksena on karjalaisen kulttuuriperinnön esilletuominen ja sen siirtäminen jälkipolville.

Vuoden 2017 hallitukseen kuuluivat puheenjohtaja Hannu Kervinen, varapuheenjohtaja Matti Kurki, sihteeri Ritva Venäläinen ja rahastonhoitaja sekä jäsenrekisterin ylläpitäjä Leena Haikarainen. Muut hallituksen jäsenet olivat Pekka Leskinen, Rauno Kuokkanen, Maria Sopanen, Kaarina Teperi ja Antti Lindqvist. Seuran kotisivuja ja Facebook-sivuja ylläpiti Leena Nygård yhdessä Leena Haikaraisen kanssa. Kotisivut ovat Karjalan Liiton sivujen yhteydessä. Toiminnan- ja taloudentarkastajina toimivat Helvi Tiihonen ja Ritva Immonen.

Seuran vuosikokous pidettiin Kangasniemellä Op:n kerhohuoneessa 26.2.2017. Vuosikokouksesta ilmoitettiin jokaiselle jäsenelle toimitetulla jäsentiedotteella. Kokoukseen osallistui 16 henkilöä. Hallitus kokoontui vuoden aikana neljä kertaa ja yhden kerran sähköpostikokouksena. Muutoin yhteyttä pidettiin sähköpostilla ja tekstiviesteillä.

Seuran jäseniä osallistui Karjalaille kesäjuhlille Jyväskylässä 16.–18.6.2017. Seuralla oli esittely- ja myyntipöytä juhlien yhteydessä, jossa oli myynnissä seuran tuotteita, kirjoja ja standaareja.

Harlun lippua kantoi Karjalaisilla kesäjuhlilla Jyväskylässä Hannu Kervinen airuina Leena Haikarainen ja Maria Sopanen. Kangasniemellä Suomi 100 ja itsenäisyyspäivän juhlassa Harlun lippua kantoi Rauno Kuokkanen. Matti Kurki, Ritva Venäläinen ja Leena Haikarainen laskivat seppeleen Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkille Kangasniemen hautausmaalla.

Perinteinen seuran kotiseutumatka tehtiin 21.–23.7.2017 Reima Karetien johdolla.

Seuran jäsenet Kari Haikarainen, Rauno Kuokkanen ja Yrjö Pynnönen kävivät 6.-8.8.2017 talkoomatkalla Harlun seurakunnan kirkolla Läskelässä laatoittamassa kirkon rappujen edustan venäläisen tavan mukaisesti koristeellisesti.

Paavo Kokko ja Markku Tietäväinen kävivät viemässä Harlun Pyyrlammen hautausmaalle Harlun sankarivainajien muistopatsaalle havuseppeleen maaliskuun alussa Karjalalehden haasteeseen vastaten.

Itsenäisyyspäivän aikana Paavo Kokko ja Markku Tietäväinen sekä Matti Kokko ja Antti Itä-Paasi kävivät kynttilöiden vientimatkalla. He sytyttivät 10 kynttilää jokaiselle seuraavista muistomerkeistä.

-       Sortavalassa sankarivainajien muistopatsas ja vapaussodan muistomerkki.

-       Harlussa Pyyrlammen hautausmaalla Harlun sankarivainajien muistomerkki ja entisten sukupolvien muistolle pystytetty muistomerkki

-       Honkakylään hautausmaan muistomerkki

-       Impilahdella sankarivainajien sekä vapaussodan muistopatsaille

-       Murheenristille

Seura on muistanut muistoadressein tai kukkalaitteilla edesmenneitä seuran jäseniä, mikäli heidän poismenosta on saatu tieto ennen siunaustilaisuutta.

Harlulaisten evakkomuistot kirjaa myytiin neljä kappaletta. Tehtaiden savuja ja kukkaketoja –kuvateosta myytiin kolme. ja Harlu – Laatokan karjalan  nuorin siirtopitäjä  -kirjaa on myyty  vuoden aikana kaksi kappaletta. Seuran standaareja on myyty yksi.

Puurojuhlaa vietettiin Kangasniemellä kahden edellisen vuoden tapaan yhdessä Kangasniemen seurakunnan Harlun ystävien  kanssa Kangasniemen seurakuntakeskuksessa 26.11.2017.  Tilaisuudessa oli 43 henkilöä. Harlu-seura lahjoitti arpajaistuottonsa Harlun seurakunnalle. Harlu-seuralla oli omaa tuotemyyntiä, cd-levyjä, adresseja ja kirjoja.

Jäsentiedote, jonka mukana toimitettiin myös jäsenmaksut, lähetettiin jäsenille helmikuussa ennen vuosikokousta.  Seuran jäsenmäärä vuodenvaihteessa oli 273, joista ainaisjäseniä on 113 ja vuosijäseniä 160. Seurasta on poistunut jäseniä vuoden aikana 19 ja uusia jäseniä on tullut 5 henkilöä.

Harlu-seura perusti Facebook-sivuston keväällä 2012. Ryhmässä on tällä hetkellä 314 jäsentä, mikä on 43 enemmän, kuin viime vuoden vaihteessa. Keskustelu on käynyt ajoittain vilkkaana ja ryhmäläiset ovat lähettäneet sinne paljon kuvia ja kyselleet sukujuuriaan. Leena Nygård, kolmannen polven harlulainen, on hallituksen päätöksellä perustanut sivuston ja toimii samalla sivuston ylläpitäjänä yhdessä Leena Haikarainen kanssa.

Toimintavuoden talous oli  1597,02 euroa alijäämäinen.

Harlu-seura kiittää yhteistyökumppaneitaan Kangasniemen kuntaa ja Kangasniemen seurakuntaa sekä Reima Karetietä hyvästä yhteistyöstä.