Entiset Kivennapalaiset ry

kivennapa vaakuna pieni

Kivennavan vaakuna

Vaakunan punaisessa, valkoisin muurisaumoin palkkisesti muuratussa pinnassa on hopeainen palkki, jossa punainen kaksihaittainen avain.

Karjalan kannas oli Suomen lukko. Kivennapa oli avain tähän lukkoon. Kuka hallitsi Kivennapaa, hallitsi koko Karjalan kannasta, ja kuka hallitsi Karjalan kannasta, hallitsi koko Suomea.

Kivennapa oli avain Suomeen. Hopeainen palkki vaakunassa on Novgorodin (Venäjän) ja Sigtunan (Ruotsin) välinen ikivanha kauppa- ja sotatie, jossa Kivennapa oli avainasemassa.

Vaakunan on suunnitellut opettaja Martti Paavolainen.

Kivennavan sormus

Kivennavan sormus otettiin uudelleen Kalevala Korun mallistoon Toivotuimmat klassikot -yleisöäänestyksen perusteella.

Sormusta koristavat kaksi enkeliä ja kukkasin reunustettu sydän. Sormus edustaa keskiajan koruperinnettä.

Katso Kivennavan sormuksen tiedot Kalevala-korun sivuilta.

Sivujen päivitys: Tarja Sandvik
tarja.sandvik(at)gmail.com
9.1.2019

Entiset Kivennapalaiset ry

Entiset Kivennapalaiset -yhdistys perustettiin vuonna 1950 yhdyssiteeksi Helsingin seudulla asuville kivennapalaisille. Yhdistyksen tarkoituksena on vaalia kivennapalaisuutta, karjalaista kulttuuria ja perinteitä. Rohkaisemme nuoria sukupolvia etsimään juuriaan ja identiteettiään.

Tapaamme toisiamme vuoden mittaan tarinailloissa, virpojaisissa, retkillä ja pikkujoulussa. Kotoista tunnelmaa tilaisuuksiimme tuo oma murre. Tärkeä tehtävä on osallistuminen kyläkirjojen tekemiseen ja perinteen tallennus. Tilaisuuksissamme on tarjolla Kivennavasta ja karjalaisuudesta kertovia kirjoja sekä yhdistyksemme Ahokylmänkukka -kortteja ja -adresseja.

Tapahtumakalenteri 2019

Sukututkimuspiiri kokoontuu maanantaina 21.1. klo 17 alkaen uuden keskustakirjasto Oodin ryhmätilassa 3, Töölönlahdenkatu 4. Ryhmätila 3 sijaitsee kirjaston toisessa kerroksessa ja tila on varattu käyttöömme klo 20 saakka. Illan teemana on verkkoon vietävä sukututkimus ja erityisesti yhteistyö siinä. Pekka Kirjavainen johdattelee aiheeseen, miten hyödyntää erilaisia internetin alustoja laajentaaksemme Kivennapa-tuntemusta ja tehdäksemme yhteistyötä sukututkimuksessa.

Vuosikokous sunnuntaina 24.2. klo 15 alkaen Karjalatalon Sortavala-salissa

Virpojaiset sunnuntaina 7.4. klo 15 alkaen Karjalatalon Wiipuri-salissa

Kevätretken ajankohta ja kohde selviävät myöhemmin

Syystapaaminen sunnuntaina 6.10. klo 15 alkaen Karjalatalon Wiipuri-salissa

Joulujuhla sunnuntaina 15.12. klo 15 alkaen Karjalatalon Wiipuri-salissa

>Aiemmat tapahtumat >>

Liity Entiset Kivennapalaiset ry:n jäseneksi

Entiset Kivennapalaiset ry:n jäsenmaksu vuonna 2019 on 12 euroa ja  Karjalan Liiton jäsenmaksu 20 euroa. Liiton jäsenmaksun voi maksaa myös jonkin muun yhdistyksen kautta.

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.

Seppo Henttinen

Norokuja 6 A 9